Kråka som ikke kunne telle til 5 (1. trinn)

Kråke og tellefigurer

 

Kort om opplegget

  • Hva vet vi egentlig om tallet 5? En god historie om kråka gir utgangspunkt for sortering og oppdeling av tall.

Innhold

Gjennom praktisk arbeid med konkreter gir denne type oppgaver mulighet for å utforske matematiske strukturer og mønster. Her får også elevene anledning til å sortere og dele inn tall på ulike måter. Opplegget kan kombineres med å utforske matematikkutstillingen Abelloftet.

Opplegget er laget med tanke på kjerneelementene i matematikk i de nye fagplanene, i tillegg bidrar det til kompetansemålene:

  • ordne tall, mengder og former ut fra egenskaper, sammenligne dem og reflektere over om det kan gjøres på flere måter
  • eksperimentere med telling både forlengs og baklengs, velge ulike startpunkter og ulik differanse og beskrive mønstre i tellingene

 

Klasse/trinn: 1. trinn

Tidsrom: Uke 3 – 50

Pris: Gratis

Varighet: 45 min

Praktiske opplysninger: Elevene kan fritt utforske Vitenfabrikken i en time før eller etter opplegget. Mulighet for å kombiner det med visning i planetariet.

Send forespørsel