Kan vi se mengder uten å telle? Hvordan kan mønster og symmetri hjelpe oss å legge sammen uten å telle!
Kort om opplegget
- Hovedmålet er at elevene opplever og lærer matematikk gjennom muntlig, utprøvende og lekpreget aktivitet
- Gjennom spill og lek utforsker mønster, tall og tallregning
Opplegget er laget med tanke på kjerneelementene i matematikk i de nye fagplanene, i tillegg bidrar det til kompetansemålene:
- Ordne tall, mengder og former ut fra egenskaper, sammenligne dem og reflektere over om det kan gjøres på flere måter
- Eksperimentere med telling både forlengs og baklengs, velge ulike startpunkter og ulik differanse og beskrive mønstre i tellingene
- Utforske addisjon og subtraksjon og bruke dette til å formulere og løse problemer fra lek og egen hverdag
Klasse/trinn: 2. klasse
Tidsrom: Uke 3 – 50
Pris: Gratis
Tid: Ca. 45 minutter
Praktiske opplysninger:
Elevene kan fritt utforske Vitenfabrikken etter opplegget