Kan vi se mengder uten å telle? Hvordan kan mønster og symmetri hjelpe oss å legge sammen uten å telle! Kan spill gjøre oss flinkere i hoderegning?
Kort om opplegget
- Hovedmålet er at elevene opplever og lærer matematikk gjennom muntlig, utprøvende og lekpreget aktivitet
- Gjennom spill og lek utforsker mønster, tall og tallregning
- Opplegget passer svært godt inn i kjerneelementene i faget
Kompetansemål
- Ordne tal, mengder og former ut frå eigenskaper, samanlikne dei og reflektere over om dei kan ordnast på fleire måtar
- Eksperimentere med teljing både framleis og baklengs, velje ulike startpunkt og ulik differanse og beskrive mønster i teljingane
Etterarbeid
Under finner dere lenke til noen spill som har fokus på posisjonssystemet:
- Tusenspillet
- Størst sum, minst differanse
- Spillbrett størst sum
- Spillbrett minst differanse
Klasse/trinn: 1. – 7. klasse
Tidsrom: Uke 3 – 50
Pris: Gratis
Tid: Ca. 1 time
Praktiske opplysninger:
Elevene kan fritt utforske Vitenfabrikken etter opplegget