Abels skissebok

Foto: Ingeborg Skrudland

Abels skissebok var et av hovedprosjektene til kulturhovedstaden Stavanger2008. Den er et møte mellom naturvitenskap, teknologi og kunst. Underveis vil du se at disse fagene har mye til felles. Abels skissebok er ikke en vanlig museumsutstilling. Her må du prøve tingene, og teste deg selv i de ulike eksperimentene.

Utstillingen er oppkalt etter den verdensberømte matematikeren Niels Henrik Abel. Abel ble født på Finnøy i Ryfylke og døde bare 26 år gammel. Han viser deg rundt i utstillingen.

Med kroppen som redskap for å skape
Kunst oppstår som tanker og ideer. For sangere, skuespillere og dansere er kroppen både verktøy og materiale. Her vil du lære mer om de delene av kroppen som gir oss mulighetene for å skape kunst. Det handler hjernen og genene våre.

Det ligger i genene våre at vi er kreative mennesker, men hva er et gen egentlig og hvordan ser det ut? Her kan du bli nærmere kjent med arvematerialet ditt og et forskningsprosjekt som viser at vi alle stammer fra samme mor og far. Kroppen blir styrt av hjernen, men hvor tung er den, hvor varm, og hvordan virker den egentlig? Og hva kan du gjøre for å
holde denne muskelen i form?

Foucaults pendel
I 2012 fikk Vitenfabrikken sin egen Foucaults pendel i første etasje.
Lengde: 11,17 meter. Vekt: 60 kg.
Forsøket er oppkalt etter Jean-Bernard-Leon Foucault og er et bevis på at jorda roterer rundt sin egen akse. Pendelen er hengt opp slik at den ikke blir påvirket av jordrotasjon. Det ser ut som om pendelen flytter seg, men egentlig er det du og hele jorda som går rundt.

Kroppen forlenges med verktøy
Noen kunstverk tilhører øyeblikket. Som sang og dans. Varig kunst krever verktøy og materialer – som metall og hammer.

I andre etasje på Vitenfabrikken kan du dra ut på en oppdagelsesferd i materialenes og verktøyenes verden. Vi har valgt ut materialene leire, metall, tre og tekstilfiber. Du kan bli kjent med egenskapene deres og kan prøve noen av verktøyene som blir brukt for å bearbeide dem. Du kan for eksempel måle styrken din mot en tråd av edderkoppspinn.

Men kunstnere kan ikke bearbeide materialene uten energi. Derfor har utstillingen en egen energiavdeling der publikum kan bli kjent med de viktigste energikildene vårer. Prøv deg i fossen, hva skal til for å få fart på turbinene? Hvordan kan en båt styres med solenergi, og hvordan lages egentlig strøm?

Men kunstnere trenger også andre hjelpemiddel, derfor er det egne avdelinger for lys og logistikk i tillegg til digital avdeling.

Hver avdeling har sine kunstverk: interaktive kunstverk hvor du bruker kroppen og kan sende resultatet hjem; det er kunstverk som kommenterer forskeres bruk av teknologi, og det er kunstverk hvor materialene er brukt på en særegen måte.