10 år med Vitenfabrikken

Vitenfabrikken er ti år i år. Vi vil gjerne ha minnene dine fra ditt besøk!

22. mai 2008 åpnet VItenfabrikken dørene for første gang. 22. mai 2008 var en solskinnsdag på mange måter i Sandnes. Da åpnet VItenfabrikken dørene for første gang.

I 2018 er det 10 år siden Vitenfabrikken åpnet dørene for første gang. Siden da, har Vitenfabrikken etablert seg som en viktig, regional kunnskaps- og kulturarena. Over 700.000 store og små besøkende har utforsket de interaktive utstillingene til Vitenfabrikken, og over 200.000 barn og unge fra 37 ulike kommuner har deltatt i organisert formidling med stort fokus på realfag, og læringssynet – «læra ved å gjera». Vitenfabrikken hadde besøksrekord i 2017, med rett i overkant av 76.000 besøkende. 30% av de som besøker Vitenfabrikken er fra skoler og barnehager, 60% er ferie- og fritidsgjester og 10% er lag, organisasjoner og bedrifter.

I de ti årene Vitenfabrikken har eksistert, og også i planleggingfasen av et vitensenter og museum i Sandnes, har det gode samarbeid med kommune, lag, organisasjoner og næringsliv vært helt avgjørende for suksess. Vi har arrangert et bredt spenn av foredrag, aktivitetsdager, konkurranser, møter, kurs og andre tilstellinger. I tillegg har vi åpnet utstillinger av høy kvalitet

Del gode minner med oss!

Feiringen av 10-årsjubileet starter i mai, På selve 10-årsdagen, 22. mai, åpner Vitenfabrikken en utstilling om Jonas Øglænd. Lørdag 30. mai inviteres hele byen til stor bursdagsfest. Vi oppfordrer alle til å dele gamle og nye minner fra Vitenfabrikken. Send bildene til vitenfabrikken@jaermuseet.no eller legg de ut på instagram og merk de med #vitenfabrikken10år

Bildene vil bli vist i en timelapse på en av skjermene i første etasje.