super:bit skal inspirere: Elever skal få kunnskap om og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkemåte og programmering. Lærere skal få innsikt, evne og vilje til å undervise i programmering.
super:bit er utvikla av de regionale vitensentrene i Norge og er ein del av ei nasjonal satsing sponset av Sparebankstiftelsen.
Korleis kan me programmera micro:bit til å utføre forskjellige oppgåver ? Kan de få micro:bit-en til å køyra ein bit:bot? Klarer de å køyre på gatene i smart byen?
Utstyret som trengs er levert til skulanes 6.trinn i løpet av skuleåra 2019/20 og 2020/21.
Hensikten med undervisningsdelen er å gi lærarane et solid støtteverktøy slik at de sidan kan jobbe videre saman med sine elever.
Høyrest dette spennande ut ? Ta kontakt
Frå fagfornyinga:
Naturfag:
Etter 10.trinn
- utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker
- bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener
Etter 7.trinn
- utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen
- reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
Etter 4.trinn
- Utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon