Tre små griser

Tirsdag 14. juni var det åpning av ny utstilling på Vitenfabrikken.

De tre små grisene er et eventyr de fleste barn vokser opp med. Nå har eventyret fått plass på Vitenfabrikken – med en vri. Alle kjenner fortellingen, men få har gjerne tenkt på hva det lukter hos de forskjellige grisene? For hva lukter det egentlig hos «Jålegrisen» – den grisen som bare gidder å lage huset sitt av strå? Og lukter det annerledes i hans hus enn hos «Flinkegrisen», som bygget huset sitt i mur?

Utstillingen er for de aller minste. Den er laget i samarbeid med Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger som for tiden har et forskningsprosjekt der en forsker på hvordan luktene og luktesansen gir historien en ekstra dimensjon. Derfor er lukt sentral i utstillingsopplevelsen. 20 spente barn fra Maksiklubben i Langgata barnehage var invitert til åpningen, sammen med andre samarbeidspartnere og bidragsytere i utstillingen. På menyen stod kakao og boller – lukter som er sentrale i utstillingen.

Vi må snakke mer om lukt!

– Vi må snakke mer om lukt, konstaterte Natalia Kucirkova i sin åpningstale. Hun er professor ved Læringsmiljøsenteret i Stavanger, og leder forskningsprosjektet som utstillingen er en del av.

– Vi må bli mer bevisst på lukt. Lukt skaper nysgjerrighet og engasjement, og gir oss informasjon om miljøet vi er i. Til tross for dette førsømmes lukt i barns leking og læring. I denne utstillingen blir barn i barnehagealder invitert med hjem til grisene. Inne i de små husene får barna utforske hvordan luktene og luktesansen gir historien en ekstra dimensjon.

Første utstilling der store barn ikke har adgang

Utstillingsleder på Vitenfabrikken, Aina Fiskå, har vært med og utviklet utstillingen sammen med Læringsmiljøsenteret og med hjelp fra Garborgsenteret og Sandnes bibliotek. Hun mener utstillingen passer veldig bra inn i Vitenfabrikkens konsept. – Vi er opptatt av å bruke alle sansene når utstillinger bygges, og å lage utstillinger som engasjerer til lek og læring. Denne utstillingen er den første der vi bruker lukt som et virkemiddel, og også den første utstillingen der store barn ikke har adgang. Her er det kun de under syv år som får komme inn og utforske, sa Aina Fiskå før hun inviterte Alexander og Barrack fra Langgata barnehage til å dra i sløyfa og offisielt åpne utstillingen.

Barna er med som forskere

Det tok ikke lang tid før utstillingen åpnet, til barna satte i gang med rollelek og løp fra hus til hus for å lukte – og også for å finne ulven. – Æsj, i grisebingen lukter det iallefall ikke godt! konstaterte barna kjapt.

Barna blir i forskingsprosjektet invitert med som forskere. Gjennom å utforske historien om de tre små grisene og fortelle hva de oppelver, gir barna nyttig informasjon om hva lukt kan tilføre historien.

Utstillingen vil være åpen for alle under syv år i helger, i sommerferien og ellers på forespørsel. Foreldre er selvsagt velkomne til å følge inn, om noen skulle være litt redde for ulven som lusker bak trærne.

Glimt fra åpningen:

Foto: Hans-Arvid Grødeland/Jærmuseet