Tilbud på Vitenfabrikken for speidergrupper på onsdager!

Speidergruppens besøk på Vitenfabrikken kan kombinere våre interaktive utstillinger, utendørs turløype og planetariet med speiderprogrammet for alle enheter.

Vitenfabrikken ligger i Storgata 28 i Sandnes. Lett å nå med buss og tog. Det er gode parkeringsmuligheter i nærheten.

Onsdager har vi kveldsåpent fra kl 15 til kl 20. Spesialpris for speidergrupper er kr 30 pr speider, speiderlederne går gratis. Vi trenger forhåndsbestilling om ønsket opplegg, bruk kontaktskjema lenger nede på siden. Vi kan sende faktura, legg inn adressen i skjemaet. Hvis den enkelte speider betaler vil vi be om at en betaler samlet for gruppen ved ankomst.

I planetariet har vi et eget tilbud til speidergrupper som dekker store deler av merkekravene til NSF- og KM-speidernes fordypningsmerker som stjernekikker og astronomi. Programmet tilpasses enhetens alder, husk å oppgi dette ved forhåndspåmelding.

Astronomimerke:

• Vis at du kan finne nord ved hjelp av stjernene.
  • Pek ut minst seks stjernebilder på himmelen og kjenn navnet på dem, og undersøk navnets opprinnelse.
  • Vit navn på planetene i solsystemet og rekkefølgen på dem, og forsøk å finne noen av dem på himmelen.
  • Lær om månens bevegelse omkring jorda, og hvorfor det blir flo og fjære.
  • Lær om vår galakse, Melkeveien, og kjenn til to andre galakser.

Visning om jorden vår;

• Når er vår- og høstjevndøgn, og hva er det?
  • Fortell hvordan jorda roterer, og forklar hvorfor det veksler mellom dag og natt. Forklar årstidenes vekslinger ut fra jordas bevegelse omkring sola.
  • Lær om månens bevegelse omkring jorda, og hvorfor det blir flo og fjære.

Planetvisning;

• Lær om vår galakse, Melkeveien. Nevn navnet på to andre galakser.
  • Med utgangspunkt i vår egen planet drar vi rundt til ulike planeter og måner i solsystemet. På slutten drar vi ut til universets grensen.

Solsystemet ligger i Sandnes

Besøket på Vitenfabrikken kan gjerne kombineres med en tur i Sandvedparken og planetstien, enten hele eller deler av stien. Her er en skalamodell av solsystemet laget for å illustrere avstand og størrelsesforhold i solsystemet. Den starter i nordenden av Sandvedparken med Solen, en stålkledd betongkule på 3,4 tonn. Derfra kan du spasere sørover langs Storåna til alle planetene i solsystemet vårt. Planetstien i Sandnes er en kopi av vårt solsystem i målestokken 1:1 milliard. Går du en meter på stien, tilsvarer det 1 million kilometer i verdensrommet.

Det finnes et aktivitetshefte med spørsmål og kart som kan hentes i resepsjonen på Vitenfabrikken.

Fakta om planetene kan og lastes ned fra vår nettside: https://www.jaermuseet.no/vitenfabrikken/wp-content/uploads/sites/12/2015/09/Brosjyre_forslag_skisse.pdf

Ønsket program (velg 1)(nødvendig)

Ønsker dere faktura?(nødvendig)