Foto: Jan Inge Haga
Det ska svara seg er et typisk Sandnesuttrykk som spiller på kremmerånden i byen og på en mentalitet som har preget gründerne i regionen.

Det ska svara seg enten en driver butikk, fabrikk eller sitt eget hushold. I utstillingen møter du allmenne. økonomiske begrep som verdiskaping, penger, personlig forbruk og du får prøve deg som grûnder og butikkarbeider. Bakgrunnen er Sandnes sin historie – denne byen som gjennom hele 1900-tallet var en allsidig industriby kjent for alt fra forbruksvarer som sykler, garn, klær, gryter, kopper og havregrun til murstein, takpanner og ferdighusene folk bodde i.

50 meter lang produksjonslinje 
En av hovedstasjonene i utstillingen er en imponerende produksjonslinje som går i taket, og som i et område kommer ned slik at en kan studere «produktene». På linja er det totalt 26 vogner som viser leirvare produsert i Sandnes. På en annen stasjon blir flere gründere fra regionen presentert.
Noen andre stasjoner i utstillingen:

  • Hva er din vekt i gull? Gullvekta har kontinuerlig oppdatering av gullprisene
  • Havnekrane der barn kan laste skip med Turi-design fra Figgjo
  • Pengevegg med 30 000 kronestykker. Hvor mange kroner er det i en kvadratmeter?
  • 1,5 millioner makulerte penger
  • Krambua «Kom og kjøp». Her blir det rollespill med matematiske oppgaver for små og store barn
  • Filmrom som viser flere filmer fra industrien i regionen

 

Matematikk -konkurranse for videregående skoler
Årlig blir det arrangert en matematikk-konkurranse for videregående skoler der førstepremien er kr. 20 000. Utfordringen blir å åpne Øglænd sitt gamle pengeskap som står plassert midt i utstillingen. Ta kontakt for mer informasjon.
Vitenfabrikken er et vitensenter som stimulerer interessen for realfag og et museum som viser fram Sandnes bys historie og regionen sin industrihistorie. «Det ska svara seg» er den utstillingen på Vitenfabrikken der matematikkens betydning for praktisk økonomi blir tydeliggjort. Gjennom å knytte regional industrihistorie sammen med matematikk skal barn og unge – og folk flest – få et forhold til verdiskaping.

 

Skagen fondene
Utstillingen er på 250m2, hadde et budsjett på kr. 8 millioner kroner og er gjort mulig i samarbeid med SKAGEN Fondene. – Vitenfabrikken har klart å levendegjør et tema som er viktige for barn og unge på en forbilledlig måte. Vi er glade for å være med å sette verdiskaping på timeplanen og er glade for at vitensenteret kan være en arena som er med på å stimulerer interessen for matematikk og økonomi, sa Harald Espedal, administrerende direktør i SKAGEN fondene under åpningen.

 

Velkommen til gode og lærerike opplevelser i vår nye utstilling!