Prosjekt solsystem

Solsystemet, planeter og planetariet

Bli med gjennom solsystemet i en elevdrevet visning i planetariet. Elevene får selv guide oss gjennom solsystemet, planter, måner og dvergplaneter mens vi reiser fra jorden til alle himmellegemene vi ønsker å besøke. Dette er et godt opplegg som innebærer forberedelse på skolen, som enkelttime eller som del av et større prosjekt om planetene og solsystemet.

Kort om opplegget

  • Elvene undersøker solsystemets planeter, måner og dvergplaneter på forhånd.
  • På Vitenfabrikken reiser vi gjennom solsystemet til himmellegemene elvene selv ønsker å reise til, de deler av egen kunnskap og skaper selv romreisen for sin egen klasse.
  • Som avslutning drar vi ut ut av Melkeveien og helt til universets grenser.

Forarbeid

Klassen får arbeidsark som kan arbeides med i forkant. De får mulighet til å bli godt kjent med alt som finnes i solsystemet. Opplegget kan kombineres med et tverrfaglig prosjekt på skolen om solsystemet, alt etter hva klassen ønsker. Tips til et slikt prosjekt kan innebære tegning/modellering av planetene, fortelle historier fra stjernehimmelen, undersøk hva som må til for å overleve i verdensrommet eller lag egne romvesner. Mulighetene er like store som universet er bredt!

Klasse/trinn: 1. – 10. trinn

Tidsrom: Uke 3 – 50

Pris: Gratis

Varighet: 1 time

Praktiske opplysninger: Elevene kan fritt utforske Vitenfabrikken etter opplegget og spiser egen matpakke til lunch.

Kompetansemål

Naturfag- etter 2. årstrinn

  • oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon

Naturfag- etter 4. årstrinn

  • undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar
  • sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag
  • samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder
  • utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda

Naturfag- etter 7. årstrinn

  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
  • bruke og vurdere modeller som representerer fenomener man ikke kan observere direkte, og gjøre rede for hvorfor det brukes modeller i naturfag
  • gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
  • beskrive og visualisere hvordan døgn, månefaser og årstider oppstår, og samtale om hvordan dette påvirker livet på jorda
  • gjøre rede for jordas forutsetninger for liv og sammenligne med andre himmellegemer i universet

Naturfag- etter 10. årstrinn

  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
  • bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
  • beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer

Send forespørsel