Velkommen til det nye planetariet vårt, en ny spennende opplevelse på en kjent plass. Bli med på en rundtur i vårt solsystem og ut til universets grenser!
Hver visning tilpasses gruppen som kommer på besøk slik at det kan dekke et eksiterende tema, være interessevekker for et nytt emne eller fungere som en avslutning og samling på et opplegg som er gjennomført på skolen. Kom med innspill så skreddersys et opplegg.
Kort om opplegget
- En virtuell reise til planetene i solsystemet. Det blir åpent for innspill, spørsmål og undring underveis.
- Vi avslutter med en reise ut til universets grenser.
Kompetansemål
Naturfag- etter 2. årstrinn
-
oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon
Naturfag- etter 4. årstrinn
-
undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar
-
sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag
-
samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder
-
utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda
Naturfag- etter 7. årstrinn
-
stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
-
bruke og vurdere modeller som representerer fenomener man ikke kan observere direkte, og gjøre rede for hvorfor det brukes modeller i naturfag
-
gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
-
beskrive og visualisere hvordan døgn, månefaser og årstider oppstår, og samtale om hvordan dette påvirker livet på jorda
-
gjøre rede for jordas forutsetninger for liv og sammenligne med andre himmellegemer i universet
Naturfag- etter 10. årstrinn
-
stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
-
bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
-
beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
Naturfag- VG1 SF
For klasser på Videregående skole har vi et godt tilbud som tar elevene gjennom stråling utenfor det synlige spekteret, ser på spektroskopi og de praktiske anvendelsene av dette i verdensrommet ved leting etter liv på andre planeter. Dette er pakket inn i et opplegg som også gir et historisk perspektiv på naturvitenskapen, hvordan astronomer for hundrevis av år siden oppdaget nye planeter og måner, kalkulerte seg frem til galakser utenfor melkeveien og hvordan den vitenskaplige metoden har utviklet seg i astronomien.
-
drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden
-
utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder
-
utforske og beskrive elektromagnetisk og ioniserende stråling, og vurdere informasjon om stråling og helseeffekter av ulike strålingstyper
-
beskrive big bang-teorien om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, og gjøre rede for observasjoner som støtter denne teorien
Fysikk 1
-
utforske, sammenligne og beskrive stråling fra legemer med ulik temperatur og overflate
-
forstå begrepet fusjon og vurdere hvordan ulike grunnstoff kan dannes når stjerner lever, kolliderer og dør
Fysikk 2
- gi eksempel på en vitenskapelig strid som ble avklart, og hvordan avklaringen kom, og gi eksempel på en vitenskapelig strid som ennå ikke er avklart, og gjøre rede for hvorfor den ikke er avklart
-
presentere sentrale elementer i ny viten i fysikk som er et resultat av internasjonalt forskningssamarbeid, og vurdere hvordan slikt samarbeid bidrar i kunnskapsutviklingen
Forarbeid
Vi anbefaler at elevene er godt kjent med planetene i solsystemet vårt. Det er gode muligheter for at elevene kan komme med den viten de har, når vi sammen besøker de ulike planeter og måner. Eventuelt kan læreren velge ut elever som skal komme med sine planetfakta. Gi beskjed ved bestillingen. Visningen kan også brukes som en intro til elevprosjekter og emner.
Etterarbeid
Det oppfordres til å drøfte opplevelsene fra visningen i klasserommet etterpå, og gjerne bruke det til videre undervisningsopplegg.
Vitenfabrikken anbefaler programmet World Wide Telescope og Celestia til videre utforskning ac universet. Programmet er gratis og kan lastes ned her: http://www.worldwidetelescope.org/webclient/
http://www.shatters.net/celestia/
Klasse/trinn: tilpasses til alle trinn
Tidsrom: Uke 3 – 50
Pris: Gratis for grunnskole. VGS betaler 30kr + elev + 300 kr.
Varighet: 30 min
Praktiske opplysninger: Elevene kan fritt utforske Vitenfabrikken i en time før eller etter opplegget. Mulighet for å kombiner det med for eksempel et opplegg på Abelloftet, vår nye matematikkutstilling, eller en film i planetariet.