Pink Floyd: The Dark Side Of The Moon

15. desember 2023 - 8. desember 2024
Vitenfabrikken, Storgata 28, 4303 Sandnes
200,-

I 1973 ble det avholdt pressekonferanse for debuten av Pink Floyds nye album, «The Dark Side Of The Moon» i London Planetarium. Selv om Planetarium-kuppelen bare kunne vise en rekke stjerner, stjernebilder og bilder av kosmos mens musikken spilte, var det en enestående suksess. Femti år senere, som en anerkjennelse av det ikoniske albumet (og ved hjelp av store fremskritt innen teknologi), er en offisiell fulldome-opplevelse med imponerende bilder av solsystemet nå tilgjengelig og vises på utvalgte planetarier over hele verden. Fra og med 15. desember kan du oppleve den på Vitenfabrikken, som hittil det eneste stedet i Skandinavia.

Showet

Selve showet vil bli delt mellom de sporene fra albumet, i kronologisk rekkefølge, hver med et ulikt tema; noen ser futuristisk frem og noen er en retro-anerkjennelse til Pink Floyds visuelle historie, alt relatert til en tids- og romopplevelse, som omfavner den minste teknologien som bare et planetarium kan tilby. Det lover å være oppslukende; en altomfattende surroundlyd og visuell godbit som vil overskride virkeligheten og ta deg langt utover 2D-opplevelsens rike.

Showet varer i cirka 45 minutt, og det er 15 års aldersgrense. Show ble først satt opp 10 kvelder fra 15. desember og utover men de ble raskt utsolgt. Nå har vi lagt inn flere kvelder fra januar – mars, i all hovedsak onsdager og lørdager. Ved fortsatt stor pågang, vil det settes opp ekstravisninger utover våren.

Billetter til showet koster kr. 200. Dette inkluderer en halvtime før showet starter til å utforske resten av Vitenfabrikken. Ønsker du mer tid i utstillingene, er du velkommen til det. I tilfelle må vanlig inngangsbillett også løses. Vitenfabrikken stenger så fort showet er ferdig, og merk at dørene inn til Planetariet stenger når showet starter, da er det ikke mulig å komme inn etter det.

For kjøp av rullestolplass, vennligst ta kontakt med oss på vitenfabrikken@jaermuseet.no

BESTILL BILLETTER HER

Denne fulldome planetarium-opplevelsen har blitt distribuert i samarbeid med International Planetarium Society (IPS).

Private visninger for grupper

Ønsker du å booke din egen visning? Dette er fullt mulig, både for bedrifter, lag, organisasjoner og enkeltpersoner.

Pris for privat visning koster kr. 1500 + billetten på kr. 200 per person.

Pris for privat visning med enkel servering på forkant koster kr. 450 per person (minimum pris kr. 6000).

Vi anbefaler 29 personer per visning. Dette har med synsvinkel i forhold til seteplassering å gjøre.

Er dette av interesse? Da kan du kontakte Ingunn Aase Hovelsrud direkte på e-post iah@jaermuseet.no.

Dette tilbudet varer frem til 14. Desember 2024

Julebord 2024?

Overrask de ansatte med tidenes opplevelse! Vær ute i god tid, og bestille privat visning i forbindelse med årets julebord.

Den offisielle fotoboken!

Butikken vår har inne noen få utgaver av boken som følger filmen, og feirer med bilder av turnéen til Pink Floyd. Den kan kjøpes i resepsjonen før eller etter filmen. Vår pris per bok er kr. 549.

Utgivelsesåret er 2023, og er på engelsk.

Har du aldri vært inne i Planetariet, og lurer på hvordan det ser ut inni? Her får du en liten forsmak.

Innsiden av planetariet opplevelse besøk
Formidling i Planetariet