Foredrag: Biokull for hage og miljø

24. april 18:00
Storgata 28, 4307 Sandnes
50.-

Biokull har de siste årene vist seg som et materiale med mange gode bruksområder, både for miljøet og for trær og planter i egen hage. Sandnes kommune produserer biokull fra kommunenes egen biomasse (hage- og parkavfall) og bruker dette som vekstsubstrat i offentlige parker og bed. Sammen med Vitenfabrikken formidles dette gjennom Lommeparken, undervisning for skoleklasser og foredrag.

Åpning av Lommeparken ved Vitenfabrikken-
Foto: Lars Idar Waage/Hike kommunikasjon

Biokull i egen hage har flere fordeler utover miljøaspektet som karbonlager. Det holder godt på vann og næringsstoffer, hjelper på jordstrukturen og gir planter og trær bedre vekstvilkår som fører til økt biomasseproduksjon. Bli med på foredrag om biokull i egen hage, på Vitenfabrikken onsdag 24. april, der tar vi for oss fordelene med biokull, hvordan det kan brukes i egen hage og Sandnes kommune deler ut gratis biokull til alle deltakere slik at det kan prøves i egen hage.

Program for dagen:

17:30 Dørene åpnes, du kan utforske Lommeparken som er laget med biokull eller se resten av Vitenfabrikken

18:00 Foredrag om Biokull med Mariell Klungtveit (Selvåg gartneri) og Vetle Eide (Vitenfabrikken/Sandnes kommune)

19:00 Vi strekker på bena, Sandnes kommune deler ut biokull og vi utforsker Lommeparken og kommunens beplantning.

20:00 Dørene lukkes, du går hjem med ny kunnskap og en pose biokull til å bruke i egen hage.

Kafeen på Vitenfabrikken er åpen til 19:30. Årskortholdere har gratis inngang, de må også reservere plass.

KJØP BILLETT HER