Ungdomsskoleelever til topps i regional forskningsfinale

I år ble to ungdomsskoleelever belønnet med en førstepris i den regional Konkurransen Unge Forskere- finalen. Begge hadde beina godt plantet ihistorien.

– Jeg begynte å skrive da jeg var tolv, og sånn har jeg samlet informasjon til prosjektet, forteller Regine Leidland, vinner av førsteprisen i klassen for ungdomsskolen i den regionale Konkurransen Unge Forskere i Rogaland. – Når det gjelder finalen i Oslo, får vi se hvordan det går.

Det var en stolt regiondirektør i NHO, Hallvard Ween, som 22. mars delte ut prisene til de beste bidragene fra Rogaland i Konkurransen Unge Forskere 2012. Og mens prosjektene i stor grad handlet om historie, så Ween framover. – Aldri har jeg vært mer overbevist om at de som kommer nå gjør det mye bedre enn vi noensinne har prestert, sa han til et fullsatt Jærmuseet, som var vert for årets regionale finale.

finale

Historisk roman

Regine Leidland fra Samfundet skole i Egersund vant den ene førsteprisen i klassen for ungdomsskolen. Hun hadde undersøkt hvordan folk levde på 1800-tallet. Arbeidet baserte hun blant annet på sin egen historiske roman, som hun har jobbet med nesten uavbrutt siden hun var 12. Boka er nå utsolgt, og annet opplag er i trykken.

– Prosjektet gir et godt og samtidsriktig bilde av hvordan det var å leve i Norge på denne tiden, skriver juryen i sin uttalelse. – Dette er et imponerende og omfattende arbeid utført av en talentfull ung forfatter og historieforsker.

Astronomi med sopelime og planker

Mikhail Zakharov kunne dra hjem til Sandnes med den andre prisen for beste prosjekt i klassen for ungdomsskolen. Han hadde laget et enkelt oppsett for å måle posisjoner på jorda ved hjelp av Sola og Polarstjernen.

Mikhail skriver selv at han ble overrasket over hvor nøyaktige han kunne måle selv med så enkle redskaper. Juryen mente det var et godt gjennomført eksperiment der velkjent teori etterprøves.

Reptiler og teater

I klassen for naturvitenskap og teknologi vant Elise Damstra fra Stavanger førstepris for sine undersøkelser av reptilfaunaen I en vanlig skogstype på Madagaskar, som i dag er utsatt for omfattende inngrep fra mennesker.

Nora Vifquain Svihus tok hjem førsteprisen I klassen for humanistiske fag, med et prosjekt hvor hun diskuterer den amerikanske forfatteren Tennessee Williams» bruk av lys og musikk og spesielle måter å dele inn scenerommet på for å få frem tematikken i to teaterstykker.

Alle regionale vinnere går automatisk videre til den nasjonale finalen, som i år finner sted 20. april på Norsk Teknisk Museum i Oslo.

heavy 1Heavyheads blåste taket av museet.

Prisliste:

1. pris i klassen for ungdomsskole

Hvordan var det å leve på 1800-tallet? av Regine Leidland, Samfundet skole Egersund

Locating Geographical Coordinates Using Observations over the Sun and Polaris Positions av Michail Zakharov, British International School of Stavanger

1. pris I klassen for naturvitenskap og teknologi

The effect of forest degradation on the density, dominance and relative abundance of herpetofauna in the spiny forests of the Mandrane River Valley, southern Madagascar

av Elise Damstra, International School of Stavanger

1. pris I klassen for humanistiske fag

How does Tennessee Williams create a living environment in the Glass Menagerie and A Streetcar Named Desire through simultaneous staging and music? av Nora Vifquain Svihus