Nautofon, lørdag 19. november på Tungenes fyr

Plakat03

zang: i samarbeid med Jærmuseet og Randaberg Kommune presenterer:

————————————————-

Konserter:

Økland/Jackman – Wunderkammerduo

Anders Hana/Ivar Grydeland

Forus

Gaute Vikdal

Performance: Rogaland Hot Club

Videokunst m/live musikk:

Susanne Christensen (video), Pål Asle Pettersen (musikk)

Video/lysinstallasjon: Iver Findlay

Lydinstallasjon: Dag Egil Njaa

Koreografi/Dans: Marit Sandsmark

TRANSPORT

Vi setter opp minibuss fra Randaberg sentrum til Tungenes fyr som korresponderer med buss nr 8 fra Stavanger sentrum kl 19:30, 20:00, og 20:30 (fra Stavanger sentrum). Er du allerede i Randaberg er det bare å møte opp på holdeplassen i sentrum og få skyss til fyret

Vi kjører også tilbake til Randaberg sentrum når arrangementet er over.

:NAUTOFON

Fyrlyktens lydlige motstykke. Som båtene, har også fyrene sine tåkesignaler. Et tåkesignal av typen nautofon ble installert på Tungenes fyr i 1933. Lyden fra nautofonen oppstår når en trykkluft møter en stålplate-membran som er i bevegelse. Tåkesignalet på Tungenes varer i fire sekunder. Dette blir gjentatt etter 26 sekunders stillhet, slik at signalet går to ganger i minuttet. Nautofonen på Tungenes virker fortsatt, men har ikke blitt brukt som tåkesignal for skipsfarten siden nedleggelsen av fyret i 1984.

Dørene åpner klokken 20:00 – konsertene begynner klokken 21:00

Støttet av Norsk Kulturråd, Rogaland Fylkeskommune, Randaberg Kommune og Jærmuseet