Ledig stilling: verter til Tungenes fyr

Jærmuseet søker sesongverter til Tungenes fyr som vil jobbe søndager fra februar til november, og i sommerferien.

Arbeidsoppgaver:
  • Formidle historien om fyret og maritim historie
  • Vertskap
  • Enkel kafédrift
  • Lett renhold
  • Enkelt hagearbeid/stell av uteområdet
Kvalifikasjoner og eigenskapar:
  • Du bør ha litt interesse for historie og gjerne like å formidle
  • Du må kunne arbeide selvstendig
  • Du må kunne ta ansvar
  • Du bør være utadvendt og imøtekommende
  • Du må kunne ta imot publikum på en god måte
  • Du må like å være vertskap
  • Du må kunne sette deg inn i historien til fyret
  • Du må kunne formidle både på norsk og engelsk
  • Du må ha fylt 16 år i løpet av 2022
  • Alle verter må levere godkjent politiattest ved ansettelse.
Jærmuseet tilbyr:
  • God opplæring
  • Arbeidstid etter oppsett arbeidsplan for verter
  • Lønn etter tariffavtale
  • Gratis inngang til alle Jærmuseets anlegg
Søknadsfrist og søknadsskjema:

Søknadsfrist: løpande

Les mer om stillinga og søk her.

Spørsmål om stillinga kan rettes til:

Lars H Aalgaard Kingsrød, driftskoordinator

E-post: lhak@jaermuseet.no

Om Tungenes fyr:

Tungenes Fyr er et kulturelt fyrtårn med et mangfoldig aktivitetstilbud.

I fyrbygningen kan en oppleve hvordan fyrvokteren og familien hans bodde på 1930-tallet. I uthuset er det ulike temautstillinger.

Tungenes og områdene rundt er populære utfartssteder for befolkningen i Sør-Rogaland og turister. Naturopplevelsene er storslåtte og rike i allsalgs vær, og til alle tider. Med skipsleia rett utenfor har en alltid en følelse av at noe skjer. Mange kombinerer besøket på Tungenes Fyr med en gåtur i Tungevågen.

Tungenes Fyr ligger ytterst på nordspissen av Randaberg.

Om Jærmuseet:

Jærmuseet er regionmuseum for kommunane Randaberg, Sola, Sandnes, Gjesdal, Klepp, Time og Hå, samt regionalt vitensenter for Sørvestlandet. Museet har ca 70 årsverk og driv 12 ulike besøksanlegg i sju kommunar.
Jærmuseet er ein vitskapleg institusjon som skal dokumentera regionen si historie gjennom innsamling, bevaring, forsking og formidling. Museet er ein møteplass mellom natur, kultur og teknologi.

Me inviterer publikum til å utforska kunnskap gjennom aktivitetar og opplevingar.
I 2009 fekk Jærmuseet prisen for Årets Museum i Noreg. Same året vann òg museet «the European Micheletti Award» for beste teknologiske museum.
Jærmuseet har årleg eit samla besøk på ca 200.000. Du kan lesa meir om Jærmuseet her.