Torsdag på Tungenes: Kristine Hovda

1. desember 2022 20.00-21.30
Tungenesveien 217
290,-
Kristine Hovda nådde for alvor offentlighetens søkelys da hun debuterte som forfatter med den selvbiografiske boken «Jeg lever ikke lenger selv» i 2019 (Flamme forlag). Boken fortalte historien om en eksistensiell krise og kjærlighetssorg etter tapet av troen på Gud, og ble stående som en viktig skildring av det kristenkarismatiske miljøet på Vestlandet på begynnelsen av 2000-tallet.
Parallellt med bokutgivelsen kom også debutalbumet, «Y Believe», som dannet det musikalske bakteppet for en reise i tro, tvil, kjærlighetssorg og nytt håp. Albumet gikk sin stille seiersgang i kretsene av dem som leste boken og kjente seg igjen i følelsen av å ikke helt høre til noe sted. At Hovda også er mangeårig journalist i landets største aviser kan høres i hennes evne til å fortelle historier, både i tekst og musikk.
Aftenbladets musikkanmelder Geir Flatøe trillet en femmer på terningen for «Y Believe», til overskriften «Vakkert, sårbart og enestående bra». Flatøe skrev: «Hun besitter sjelen og den intime sårbarheten til visesangere som Judee Sill, Vashti Bunyan og Karen Dalton, og nydelige Pink Petals kunne tilhørt en tidlig utgave av Crosby, Stills & Nash.»
Kristine Hovda har samarbeidet med blant andre den bergensbaserte produsenten Matias Tellez (Sondre Lerche, Girl in Red, Metteson), Emil Nikolaisen fra Serena Maneesh og Silje Høgevold fra duen Ole og Silje Huleboer. Hun utforsker mulighetene for den romantiske kjærligheten i vår tid, tro og tillit, til seg selv, til livet, til naturen, til Gud.
Med seg på scenen denne kvelden har hun Magnus Fjelde på tangenter/elektronikk og Marie Hovda Kvammen på kor. Forvent en annerledes, intim og nær konsertopplevelse, med plass for de store følelsene og store spørsmålene. Vi gleder oss!
Billetter finner du her.
Dørene åpner kl. 19.30. Servering.
Fyret ligger i Randaberg, kun 15 minutters kjøretur fra Stavanger.
Konsertserien Torsdag på Tungenes er et samarbeid mellom Jærmuseet og Randaberg kommune og er støttet av kulturrådet.