Torsdag på Tungenes: Hanne Kolstø

11. april 20.00-21.00
Tungenesveien 215
290,-

Etter åtte album på åtte år tok Hanne Kolstø seg en liten pustepause (hvis en kan kalle det en pause å starte nytt band, og skrive sin første roman), men NÅ er hun klar med sitt niende studioalbum. E det berre mej med påfølgende Norgesturné!

Den fire ganger Spellemann-nominerte artisten returnerer med et overflødighetshorn av et album. E det berre mej inkluderer fengende, og sjangeroverskridene låter med de finurlige, og smarte tekstene Kolstø har bygd sin karriere på. På låter som «Ei gate i Monopol», «Enda» og singelen «Samme ka ej sej» flexer Kolstø sine lyriske muskler. Mens på åpningssporet «Kom igjen» kommer hun med en slags programerklæring:

Ej gjerkje slik dei sei at ej skal // Ej brenn brue, det berre skjer
Ej ser og ser at det skjer at det skjer
 // Men hjertet mitt e fritt

“E det berre mej” er produsert av Kolstø selv, og selv sier Kolstø: «Albumet er som vanleg ein leik med sjangarar; pop, techno, rock, vise, eit hint av folkemusikk, men den største overraskinga for meg denne gongen var den plutseleg lysta til å snakke tekst.» (Her sikter hun til spoken word-partiet på «Nervevrak».)

På scenen bytter hun på å spille ulike instrumenter, samt at en kassettspiller har en av hovedrollene.. Utover det er det opp til publikum å bedømme om hun virkelig er «bedre enn Beatles», som Tommy Olson skrev i en anmeldelse i Morgenbladet i 2011. Det er i alle fall et faktum at Hanne Kolstø utstråler slik varme på scenen at alle føler seg som hennes bestevenn.

«E det berre mej» slippes på Jansen Records 1. mars 2024.

Billetter finner du her.

Dørene åpner kl. 19.30. Servering.

Fyret ligger i Randaberg, kun 15 minutters kjøretur fra Stavanger.

Konsertserien er et samarbeid mellom Jærmuseet og Randaberg kommune og er støttet av Kulturrådet.