FLYGEBLADET

Nyhetsblad fra Venneforeningen Flyhistorisk Museum Sola

Tekst & foto: Egil Endresen, Styreleder Venneforeningen

Amerikansk filmteam besøker museet
Fredag 16. februar hadde museet besøk av et amerikansk filmteam. De kommer fra et mindre privat filmselskap, Brave Planet Films, som lager filmer for amerikansk Public TV.Temaet for filmen var bruk av stimulerende midler i Tyskland under krigen. De kom til Sola på grunn av det som ble funnet i nødpakken i vingen til Heinkel He 115 da den ble hevet i juni 2012. Det utviklet seg til en film om hevingen av He 115 og det som ble funnet i den. De som var med opplevde at filming er mye mindre glamorøst enn en tror. Det er mye venting, og til det som til slutt bare blir noen minutters innslag i en film, brukte teamet en hel dag på opptakene.

Selv om produksjonsselskapet er amerikansk, var det et internasjonalt filmteam med deltagere fra USA, Storbritannia og Tyskland. Regissøren, Steve Hoggard, var amerikaner. Opplegget var at Rasmus Svihus, styreleder i Stiftelsen, ble intervjuet av James Holland. Han er en kjent britisk historiker som har gitt ut mange bøker om historiske emner, og har også skrevet romaner. I dag foreligger tre av hans bøker på norsk: Et større verk om slaget om Storbritannia og to krigsromaner. Jeg har boken om slaget om Storbritannia. Den er velskrevet og gir en grundig behandling av emnet og kan trygt anbefales.

Utstillingen
Arbeidet med utstillingen går fremover. Nå er CF 104 og F-5 kommet på plass.

Medlemsmøte i Venneforeningen
8. februar hadde Venneforeningen medlemsmøte, hvor emnet var de nye redningshelikoptrene. Et av våre gamle medlemmer, Pål Forus, er nå teknisk sjef for de nye maskinene. Han ga en grundig innføring i helikopterets egenskaper og utfordringene med å få disse i drift. Av naturlige årsaker kunne han ikke gå i detalj om episoden hvor det første som kom hit veltet. Det er ikke verre skadet enn at det kan repareres, så det er ingen mulighet for at vi kan få helikopteret til museet.

Foredraget ble godt mottatt blant de fremmøtte, og det ble stilt mange spørsmål til foredragsholderen, både i løpet av foredraget og etterpå. Alt i alt et meget vellykket møte.

Caproni 310
Vi har vist mange bilder av hjulstagene til Caproni 310, som Øystein Telstø har lagt ned et utrolig arbeid i å lage. Nå er tiden kommet til at de skal på plass, men først måtte nesen heves for at de skal kunne settes på plass. Her er nesen løftet tilstrekkelig til at stagene kan monteres, men ikke nok til at også hjulene kan settes på. Samtidig har Kjell Dahle laget en kopi av motoren som illustrerer hvordan den skal se ut. Fremdeles er det ikke tatt stilling til hvordan sylindrene med kjøleribber skal lages.

Bf 109 G
Det har lenge sett ut som motoren nærmer seg ferdig, men det er stadig mer som må gjøres. Nå er propellbossen kommet på plass. I den er det mekanismer for å regulere pitchen på propellen. Den må først på plass, før propellbladene og spinneren kan monteres.

Ny mann
Vi har fått en ny frivillig i verkstedet. Sven Pedersen er pensjonist med bakgrunn som strukturmekaniker fra Braathens. Han blir en svært verdifull person i verkstedet. Vi har ingen med tilsvarende bakgrunn i verkstedet i dag.

DC-6B
Jeg skrev i siste nummer at det var sannsynlig at vi vil få en DC 6B til Sola i løpet av året. Det kommer ikke til å skje dette året. Eieren av flyet har funnet at det er nok levetid igjen til at det kan fortsette som fraktmaskin i ett år til, slik at det ikke kommer før i 2019. Den gode nyheten er at finansieringen er i havn, slik at sannsynligheten nå er stor for at flyet virkelig kommer neste år. Som alle vet, er det ikke enkelt å bevare fly som står utendørs i vårt klima, og det vil nå bli nedsatt en arbeidsgruppe fra Jærmuseet og Stiftelsen/Venneforeningen for å forberede nødvendige tiltak for å sikre at flyet blir tatt godt imot og at museet er forberedt på å holde det i god stand i mange år fremover.

KLM
Tekst & Foto: Helge Nyhus
KLM benytter bl.a. flytypen Embraer 170 på ruten Stavanger-Amsterdam. Flytypen bruker KLM også til og fra Amsterdam på andre flyplasser i Norge.

Fakta om EMB 190
Vingespenn 28,72m, lengde 36,25m, hastighet 850 km/h, maks. rekkevidde 4.500 km, maks. antall passasjerer 100. Mellom seterekkene på Business-Comfort-klasse er mellomrommet 84 cm, på økonomiklasse 79 cm. Embraer-fabrikken har hovedkontor i Sao Paulo i Brasil. Fabrikken ble grunnlagt i 1969, og har i dag 23.000 ansatte. De produserer sivile fly for kort- og mellomdistanse med en setekapasitet på 35-110, samt militærfly. Årsaken til suksessen har vært god kvalitet og lav pris. ERJ- 140-serien ble først introdusert i 1989 på Paris Air Show og fløy første gang 11. august 1995. Siden har Embraer utviklet følgende fly i denne serien: 135-140-145-170-190 og 195. KLM opererer bare ERJ-190.