Prototypen av det som skulle bli verdens mest produserte seilfly fløy første gang i 1931. Schneider Grunau Babys konstruksjon bestod av tre, finer og duk. Det tyskutviklede flyet ble masseprodusert i Tyskland frem til 1945. EoN Baby Type 8 er en av mange lisensproduserte utgaver av den tyske originalversjonen.
Produksjonen av Schneider Grunau Babys fortsatte også i etterkant av krigen. Flyet ble bygd av amatører ved hjelp av byggessett, og under lisens i alle deler av verden hvor det var seilflyproduksjon. Man kan med rette påstå dette flyet stod for opplæring en hel generasjon seilflypiloter i hele verden.
Museets fly
Museets fly ble lisensbygd i England i 1950 av Elliot of Newbury Ltd. Elliot of Newbury Ltd. var opprinnelig en møbelfabrikk som hadde startet å produsere fly under krigen. Etter krigen fortsatte de sin produksjon av seilfly, med blant annet produksjon av EoN Baby. Fabrikken modifiserte den originale utgaven med en noe større cockpit og hjul. Av de 47 EoN Baby Type 8 fabrikken konstruerte endte to opp i Norge.
Museets fly ble kjøpt av Norsk Aero Klubb i november 1950. Det fløy så for ulike norske seilflyklubber frem til dets Luftdyktighetsbevis gikk ut i 1964. Til slutt endte det opp som gave til Flyhistorisk Museum Sola i 1992.