super:bit skal inspirere: Elever skal få kunnskap om og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkemåte og programmering. Lærere skal få innsikt, evne og vilje til å undervise i programmering.
super:bit er utvikla av de regionale vitensentrene i Norge og er ein del av ei nasjonal satsing sponset av Sparebankstiftelsen.
Klassen besøker eit vitensenter, eller får besøk kor det er sett av to timer til opplæring i programmering av Micro: bit og køyring med bit:bot.
Hensikten med undervisningsdelen er å gi lærarane et solid støtteverktøy slik at de sidan kan jobbe videre saman med sine elever.
Høyrest dette spennande ut ? Ta kontakt
Frå fagfornyinga:
Naturfag:
Etter 10.trinn
- utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker
- bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener
Etter 7.trinn
- utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen
- reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
Etter 4.trinn
- Utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon