Willy Ørbæk

Jagerflyger og instruktør på Flyskolen på 1970-tallet

Willy Ørbæk ble født i mars 1949 og vokste opp i Minnesund litt nord for Gardermoen. Da han var 13-14 år gammel minnes han at flyinteressen tok til for alvor. Han begynte å bygge plastmodeller og endte opp med å søke Flyskolen da han var ferdig med artium i 1968. Sammen med rundt 600 andre håpefulle ungdommer ble han kalt inn til opptaksprøver på Rygge hovedflystasjon.  Etter hvert ble de 600 redusert til omkring 50 mann som reiste videre til Værens for å ta fatt på rekruttskole og uttaksflygning. Her fikk Willy, som aldri tidligere hadde vært om bord i et fly, et voldsomst sjokk da han for første gang tok til luften i en Saab 91B Safir. Starten på turen gikk greit, men da instruktøren skulle visse både roll og loop før de gikk inn for landing, gikk det til slutt så kraftig rundt for Willy at han egentlig hadde tenkt å melde at flygning ikke var noe for han da de landet. Han tenkte likevel at han skulle gi det en sjanse til. Da neste tur var en vanlig skoletur med langt mindre voldsom manøvrering gikk det seg til. Willy kom seg gjennom uttaksflygning og ble sendt til Laredo Air Force Base i Texas i 1969. Her fløy han Cessna T-41, Cessna T-37 Tweet og Northrop T-38 Talon og fikk etter hvert den etterlengtede vingen.

Etter hjemkomsten til Norge gjennomførte han det obligatoriske programmet på 718 skvadron før han ble sendt på 332 skvadron på Rygge for å fly F-5 Freedom fighter. Her var han de neste to årene frem til to av skvadronens flygere ble sendt på utveksling til Leeuwarden i Nederland for å sjekkes ut på Starfighter.  Ettersom Willy, i kontrast til mange av de andre flygerne på skvadronen, var fri og frank, meldte han seg med stor glede til å hospitere i Nederland for å få utsjekk på Starfighter. Da han kom tilbake til Norge i 1973 ble han og Stig, som han hadde reist sammen med til Nederland, beordret til Bodø for å fly Starfighter på 331 skvadron. Men det var ikke bare utsjekk på Starfighter Willy og Stig hadde fått med seg hjem fra Nederland. De hadde begge funnet seg hver sin nederlandske jente som de reiste tilbake til Norge med! 

De neste tre årene fløy Willy Starfighter i Bodø og han minnes tilbake til avskjæringen av en Tupoelv Tu-22 Blinder som sin største opplevelse fra tiden i Bodø. Blinder var et superraskt bombefly som kunne fly i hele to ganger lydens hastighet. Så vidt jeg vet, har denne flytypen blitt avskåret av norske jagerfly kun to ganger.

Da plikttjenesten var over i 1976, søkte Willy jobb i SAS, Braathens og KLM. Han fikk raskt beskjed om at sistnevnte flyselskap ikke ansatte utlendinger på dette tidspunktet og både SAS og Braathens hadde nok flygere. Dette førte til at Willy fortsatte i Luftforsvaret i tre nye år. Nå som instruktør på Flyskolen på Værnes. Høsten 1979 ble han endelig kalt inn til opptaksprøver i SAS og fikk jobb der. Etter seks år på innenriksflyginger med DC-9 søkte han seg over til langdistanseflygninger og fløy DC-10 i fem år. Da SAS gikk til anskaffelse av MD-80 rundt 1990 gikk Willy over på denne flytype. I 2001 gikk han tilbake til langdistanseflygninger da SAS fikk sine første Airbus A321-200. Han fortsatte med langdistanseflygninger frem til han gikk av med pensjon ved fylte 60 år åtte år senere. Med dette var et langt flyverliv med ti år som flyger i Luftforsvaret og 30 år som flyger i SAS ferdig.    

Willy Ørbæk ble intervjuet av Sondre B. Hvam (konservator nmf og ph.d-kandidat ansatt i Jærmuseet) 4. september 2020.