Viggo Stenbekk

Jagerflyger og Twin Otter-flyger på 1980- og 1990-tallet

Viggo Stenbekk ble født i Sarpsborg våren 1959. Han minnes at han var en guttunge med stor flyinteresse. Han bodde i Rygge og kunne daglig observere flystasjonenes jagerfly på himmelen over seg. Han konstaterer at dette nok bidro til denne store flyinteressen. Han ble kjapt dratt inn i modellflybyggingens verden. Han brukte alle konfirmasjonspengene sine på en radio til fjernstyrte modellfly. Da han var 15 år begynte han å fly seilfly. Han var også en ivrig leser av flymagasin og betegner interessen sin som en ganske ensporet greie. Fra han ble 15 år fortsatte han å fly seilfly hver sommer frem til han stilte på opptak til Flyskolen i januar 1979. Etter å ha kommet seg gjennom den to uker lange opptaksperioden gikk veien videre med tog til Værens sammen med 32-33 andre håpefulle.

Vel fremme på Værens ble Viggo og de andre ungdommene kastet inn i en åtte uker lang rekruttperiode før de begynte uttaksflygningen på Saab 91B Safir. Når uttaksflygningen var ferdig, var det knapt ti igjen. I mai 1980 ble de sendt videre til USA for å ta fatt på selve flygerutdannelsen. Sammen med fem andre ble Viggo puttet inn i en amerikansk klasse på Reese Air Force Base rett vest for Lubbock i Texas. Her fløy han T-37 Tweet og T-38 Talon frem til han kom hjem som ferdigutdannet jagerflyger i mai påfølgende år.

Tilbake i Norge ble Viggo først beordret til Rygge for å gjennomføre fighter lead inn trening på F-5 ved 336 skvadron. Tidligere hadde overføringsflygningen hvor de nyutdannede flygerne fikk innføringen til norske forhold blitt gjennomført på 718 skvadron på Sola. Viggo var blant de første flygerne som fikk overføringstreningen på 336 skvadron etter hjemkomsten fra USA. Viggo føler at han kom til en skvadron som nok ikke hadde vokst seg helt inn i sin nye rolle. Dette kan ha vært medvirkende til at Viggo ikke følte seg spesielt tilfreds som elev på overføringskurset. Omtrent halvveis i kurset spurte han om å få fly noe annet, men ble oppfordret til å fortsette. Noen uker senere ble det imidlertid avgjort at han burde fly en annen flytype enn jagerfly. Han fikk beordring til 719 skvadron og begynte å fly Twin Otter i Bodø de neste årene.

Viggo minnes tilbake til tiden på 719 skvadron i Bodø som en flott tid med et variert oppdrag. Selv om hverdagen stort sett bestod i passasjerflygning, var det også mye annet interessant som preget skvadronenes hverdag. Viggo ser blant annet tilbake til spennende operasjoner fra upreparerte rullebaner, sandstrender, og ikke minst flygning med skiutstyret Twin Otter i den snødekte fjellheimen. Han forteller også om testflygning i forbindelse med utviklingen av Penguin-missilet, samoperasjoner med marinejegerne og fotooppdrag for Forsvarets etterretningstjeneste i Nord-Norge.

I løpet av tiden i Bodø fikk han også bakseteturer i både F-104 og F-16. Dette gav etter hvert såpass stor mersmak at han søkte seg tilbake til jagerfly etter nesten fem år med Twin Otter’n i Bodø. Høsten 1986 gjennomførte han teknisk kurs for F-5 etterfulgt av nytt fighter lead inn trening på F-5 på 336 skvadron. Nå syntes han tilværelsen som jagerflyger var tipp-topp og endte opp med å tilbringe sine fire siste år i Luftforsvaret som F-5-flyger på 336 skvadron på Rygge.

Ettersom Viggo hadde opparbeidet seg god erfaring på å instrumentflyging fra tiden i Nord-Norge, ble han raskt instrumentinstruktør i skvadronen. Hverdagen på 336 skvadron var på denne tiden preget av en mangfoldig arbeidsdag ettersom skvadronen foruten overføringsrollen for nyutdannede flygere fra USA, også skulle ha en luft-til-luft-rolle og drive elektronisk krigføring. 336 skvadron ble også flittig brukt som motstander for flygere og elever på F-16-oppsatte 332 skvadron i luft-til-luft-trening. For å gi flygerne på 332 skvadron realistisk trening, fløy 336 skvadron blant annet innøvde profiler som man forventet at en sovjetisk motstander ville bruke i en krigssituasjon.

Etter sin militære karriere fortsatte Viggo å fly sivilt i 1990. Først noen år for Braathens, før han ble med over til SAS i forbindelse med oppkjøpet. I 2010 ble han med på et internt bytte av jobb til Widerøe, der 54 SAS flygere fikk tilbud om å delta i en ekspansjon av Widerøe. SAS eide den gangen 97% av Widerøe. Han fløy på kortbanenettet de siste fire årene av sin karriere, inntil han gikk av med pensjon i 2014.

Viggo Stenbekk ble intervjuet av Sondre B. Hvam (konservator nmf og ph.d-kandidat ansatt i Jærmuseet) 2. desember 2020.

Viggo Stenbekk i en Twin Otter. Foto via Viggo Stenbekk.
Viggo Stenbekk etter sin siste tur i F-5. Turen ble fløyet 30. oktober 1990. Foto via Viggo Stenbekk.