Roll-out av Messerschmitt Bf 109

Det var en stor dag på Flyhistorisk Museum Sola, onsdag 17. juni 2020.

For 32 år siden fikk to fiskere i Sirevåg en stor og uvanlig fangst på reketråleren sin. Med seg til lands hadde de deler av Messerschmitt Bf 109. Flyet endte opp på Flyhistorisk Museum Sola, og siden da har det blitt gjort et grundig restaureringsarbeid på flyet.

Det er brukt nærmere 26.000 timer, og det har kostet rundt en halv million kroner. Nå er Messerschmitten ferdig restaurert og plassert i utstillingshallen på museet. I dag ble det markert med en roll-out og offisiell avduking ved ordfører i Sola, Tom Henning Slethei.

Til stede var prosjektleder Kjell Naas og de aller fleste i prosjektgruppa som har arbeidet med flyet. De ble takket og hedret for jobben som er lagt ned.

Flyhistorisk Museum Sola starter sommersesongen neste uke. Da er det åpent tirsdag – søndag kl. 12-16. I tillegg har det åpent førstkommende søndag.

Her er noen glimt fra dagens «roll-out»: