North American F-86D/K Sabre er en amerikansk natt-/allværsjager videreutviklet med utgangspunkt i dagjageren F-86 Sabre. Selv om disse flyene fremstår forholdvis like er kun 25% av delene på F-86D/K gjenbruk fra dagjagervarianten. Allværsjageren har en lengde på 11,9 meter, et vingespenn på 12,5 meter og en topphastighet på 1113km/t. F-86D/K skiller seg visuelt fra de øvrige Sabre varianter gjennom en større flykropp og ved en radarkuppel like over luftinntaket. Takket være sin radar kunne flyet i teorien fly i all slags vær, samt om natten. F-86D var forbeholdt amerikanske styrker, mens F-86K ble produsert for eksport til NATO-landene.
Norsk bruk
I 1955 mottok Norge sine første North American F-86K Sabre gjennom den amerikanske våpenhjelpen. Dette var et meget avansert fly som amerikanerne først ikke ønsket å distribuere til sine allierte. Den kalde krig gjorde det imidlertid nødvendig med en avansert allværs-/nattjager også for vesteuropeerne. Med dette mottok Norge i alt 64 fly av typen. Mens F-86F hovedsakelig ble brukt i rollen som jagerbomber ble K’en utelukkende brukt i jagerrollen. Flyet var den første allværsjageren i norsk tjeneste. Uavhengig av værforhold og tid skulle flyet ved hjelp av egen radar avskjære og nedkjempe motstanderens luftstyrker. Flyet var også det første jagerfly i norsk tjeneste med etterbrenner. De norske flyene var i tjeneste frem til juli 1967.
Museets fly
Museets fly ankom Gardermoen flystasjon som del av hovedleveransen 22. november 1955. Ved overleveringen til 337 skvadron hadde flyet kun 15:45 flytimer bak seg. Flyet ble tatt ut av operativ tjeneste allerede 21. august 1956 grunnet en tidligere buklanding. Flyet hadde kun 64:15 flytimer bak seg. Det ble så overført LTS Kjevik som undervisningsmateriell. Flyet ble værende på Kjevik frem til det i 1977 ble satt på sokkel ved Lista Flystasjon. 18. mai 1985 ble flyet fjernet fra sin sokkel og fraktet til Flyhistorisk Museum Sola, som hadde fått disposisjonsrett på flyet.