North American F-86F Sabre

North American F-86F Sabre er et amerikansk jagerfly utviklet på slutten av 1940-tallet. Jagerflyet er 11,4 meter langt, har et vingespenn på 11,3 meter og en toppfart på 978km/t. Flyet symboliserer et stort teknologisk sprang ved å være det første amerikanske flyet med tilbakestrøkne vinger og haleflater. Under Koreakrigen opparbeidet flyet seg et meget godt rykte i luftkamper mot de sovjetiske MiG-15-jagerflyene. Flyet har gått inn i historien som en av de store klassikerne.

Norsk bruk
De første North American F-86F Sabre ankom Norge i mars 1957. Amerikanske myndigheter hadde besluttet at flytypen skulle gis til Luftforsvaret gjennom deres våpenhjelpprogram til erstatning for våre eldre F-84G Thunderjet. Med dette tok Luftforsvaret F-86F i bruk i rollen som dagjager/jagerbomber. Norge mottok i alt 115 eksemplarer av flytypen. På det meste var fem skvadroner oppsatt med flytypen. Disse opererte stort sett i rollen som jagerbombere, støttet av natt-/allværsvarianten av flyet, F-86K Sabre. I 1966 utfaset 338 skvadron på Ørland sine F-86F som siste skvadron oppsatt med typen i Norge. Flytypens arvtaker var F-5 Freedom Fighter.

Museets fly
Museets fly ankom Rygge flystasjon for egen maskin 19. april 1957. Tidligere på dagen hadde det startet fra Chateauraux i Frankrike. Ved ankomst til Norge hadde flyet allerede akkumulert 659 timer i luften for Det amerikanske luftforsvarets 492 Fighter Bomber Squadron underlagt 48. Fighter Bomber Wing. I Norge ble flyet tildelt 332 skvadron. Flyets norske tjeneste ble imidlertid meget kort. Etter en ukontrollert manøver 8. mai 1957 ble flyet utsatt for en skjevbelastning på minst 10,5G. Dette førte til at flyet ble satt på bakken etter kun 1 time og 5 minutters flytid for Luftforsvaret.

I oktober 1957 ble det besluttet at flyet skulle brukes som instruksjonsmateriale ved LTS Kjevik. I 1970 ble flyet overført Flesland flystasjon for utstillingsformål. I 1978 ble det formelt overtatt Forsvarsmuseet. I 1993 besluttet Forsvarsmuseet at flyet skulle deponeres til Flyhistorisk Museum Sola.

Fotosamlingen til Flyhistorisk Museum Sola, Jærmuseet