Noorduyn Norseman Mk. IV

Noorduyn Norseman ble utviklet i Canada på midten av 1930-tallet. Flyet som har en lengde på 9,9 meter, et vingespenn på 15,8 meter og en toppfart på 236 km/t ble konstruert med tanke på bruk fra de mest primitive forhold i den kanadiske villmarka. En forutsetning for dette var et meget robust og enkelt fly med små krav til rullebane, en kort flat mark var stort sett nok! Med dette ble Norseman raskt et populært fly blant flyselskaper som fløy mellom utposter langt ute i ødemarka. Flyet ble dessuten brukt som lett transportfly i både amerikanske, engelske, kanadiske og norske avdelinger under krigen.

Norsk bruk
I 1945 fikk Det norske Luftforsvaret tildelt åtte Norseman MK. VI til kommunikasjonsflighten på Winkleigh i England. Etter freden ble disse flyene flydd til Norge. Her fortsatte de sin karriere i Luftforsvaret som transport- og ambulansefly som del av støttevingene ved de ulike Flystasjonene. På Sola ble flytypen operert som del av 7191 støtteving. I 1953 kjøpte Luftforsvaret ytterligere 15 maskiner. Foregående år hadde man også kjøpt en maskin til erstatning for en som forulykka. Ved helikoptrenes inntreden i forsvaret ble flytypen overflødig. De siste maskinene ble utfaset i 1959.

Flere av de militære maskinene ble ved utfasing fra forsvaret solgt videre til sivile aktører som Fjelfly, Flyservice, Solberg og Widerøs. Spesielt Widerøs er kjent for sin bruk av flytypen på sine sjøflyruter i Nord-Norge.

Museets fly
Museets fly ble bygget i 1942 med konstruksjonsnummer 92. Frem til 1953 tjenestegjorde det i Det kanadiske flyvåpenet. Det ble så overført til Det norske luftforsvaret. I perioden 31. oktober 1953 til 6. oktober 1954 var det stasjonert på Sola. I forbindelse luftforsvarets utfasing av typen ble det solgt til Fjellfly i 1957. Fjellfly opererte tre fly av typen. Deres oppdrag gikk stort sett ut på å fly jegere og fiskere inn i fjellheimen samt diverse fraktflygning. Museets fly var utstyrt med flottører og fløy for Fjellfly til midten av 1960-tallet. Etter en tid på lager ble det solgt til Sverige hvor det til slutt ble kjøpt av Kåremo Flygmuseum. I 1994 ble flyet til kjøpt av Flyhistorisk Museum Sola.

Fotosamlingen til Flyhistorisk Museum Sola, Jærmuseet
Fotosamlingen til Flyhistorisk Museum Sola, Jærmuseet