Jagerflyger på 1950-tallet
Nils Peder Lossius ble født i Lillestrøm sommeren 1931. Han ble tidlig påvirket på nærmiljøet i form av Kjeller flyplass som lå et steinkast unna og mener dette antageligvis er grunnen til en stadig voksende flyinteresse. Som ung gutt bygde han modellfly. Han hadde også for vane å kaste seg på sykkelen da han så fly passere på himmelen over seg for å sykle til Kjeller i håp om at flyet skulle landet der –gjorde det det ble han meget fornøyd. Etter at han fikk sin første flytur med en Piper Cub fra Fornebu som 14-15-åring var han solgt til flyvningen.
Etter at han hadde fullført gymnaset søkte han seg til Flyskolen og kom inn. Etter opptaksprøver og uttaksflygning på Lille Rygge høsten 1951 ble han sendt til USA sammen med 20 andre håpefulle med båten Oslofjord 4. desember 1951. Vel fremme i USA ble de norske flyskoleelvene spredd på ulike basser. Sammen med Leif Kristian Melvik ble Nils Peder sendt til Hondo Air Base hvor de gjennomførte den elementære treningen på T-6 Texan. Etter et halvt års tid her ble han og Leif Kristian sendt videre til den avanserte treningen på Bryan Air Force Base. Her ble alle de norske elevene samlet igjen.
Etter å ha flydd omkring 80 timer på propellflyet T-28 Trojan ble nordmennene delt inn i to grupper. Den ene halvdelen fikk den avanserte treningen på P-51 Mustang mens den andre halvdel, deriblant Nils Peder, fikk jettrening på T-33 Shooting Star. Etter et halvt år på Bryan Air Force Base fikk Nils Peder vingen 19. desember. Sammen med de andre norske flygerne ble han sendt videre til våpenskolen på Luke Air Force Base hvor Nils Peder fikk utsjekk på F-84 Thundejret.
Ettersom det ikke fantes toseters utgaver av Thundejreten ble den første flyturen på typen fløyet solo med en instruktør i et følgefly. 6. februar 1953 ble en uforglemmelig dag for Nils Peder. Denne dagen fløy han F-84 Thundejret for aller første gang. Like etter han skulle hans eneste norske klassekompis fra halvåret på Hondo Air Base gjennomføre sin første flygning. Dette endte i tragedie. Flyets motor tok fyr og katapultsetet virket ikke før Leif Kristian hadde reist seg opp i setet for å hoppe ut av flyet på den gammeldagse måten. Da gikk avfyringsmekanismen i setet av med fatale følger for den norske flygeren. Av de 18 flygerne som fikk vingen på kullet til Nils Peder, mistet seks livet i fatale militærflyulykker i løpet av sin karriere i Luftforsvaret.
Etter hjemkomsten til Norge våren 1953 ble Nils Peder stasjonert i 334 skvadron på Sola. Da skvadronen på midten av 1950-tallet ble forflyttet til Bodø, benyttet han seg av første mulighet til å søke seg tilbake til Sola ettersom han i løpet av oppholdet på Sola hadde fått seg ei kone fra lokalområdet. Med ble Nils Peder etter en kort tid i Bodø overført til 718 skvadron som instruktør. Her fløy han T-33 T-bird frem til han fikk seg jobb i SAS i april 1957. Denne jobben beholdt han frem til han måtte gå av med pensjon som 60-åring i 1991. Han fikk seg deretter en instruktørjobb på flight academy i Stocholm hvor han var noen år før han trakk seg tilbake fra luftfarten for godt.
Nils Peder Lossius ble intervjuet av Sondre B. Hvam (konservator nmf og ph.d-stipendiat ansatt i Jærmuseet) 10. juni 2020.