Morten Kjellesvig

Jagerflyger på 1980- og 1990-tallet

Morten Kjellesvig ble født i Stavanger våren 1962. Han var aldri i tvil om at det var flyger han skulle bli. Hvor vidt dette skyldes påvirkning fra faren som hadde utdannet seg som jagerflyger på starten av 1950-tallet og senere fløy i SAS, er noe uvisst. Det som er sikkert er at faren aldri pushet sønnen mot flygeryrket – moren ønsket nemlig ikke at sønnen skulle bli flyger ettersom hun alt for godt husket tilbake på alle vennene av familien og kollegaene av faren som i sin tid hadde omkommet i militærflyulykker.

Morten ble likevel mer og mer bitt av flybasillen. Han minnes spesielt tilbake til en gang han og faren spilte tennis, de ble de overfløyet av et slepefly med et glidefly bak. Da Morten ble stående og se opp i luften fikk han spørsmål fra faren på om han kunne tenke seg å fly seilfly. Da han svarte ja, lovet faren at han skulle betale for sønnens første seilflykurs, så fikk han ordne opp selv deretter. Om faren ikke pushet han, var han med andre ord ikke avisende til guttungens drøm. Fra tiårsalderen var det ingen vei tilbake, Morten hadde bare et ønske, og det var å bli flyger. Etter å ha flydd seilfly noen år, begynte Morten på flyskolen da han i 1981 ble gammel nok.

Etter å ha startet karrieren i Luftforsvaret med 19.2 timers uttaksflygning på Værnes, gikk veien videre til Sheppard AFB i Texas hvor han fløy Cessna T-37 Tweet etterfulgt av Northrop T-38 Talon. Etter omkring 280 timer i luften, fikk Morten vingen og ble sendt hjem til Norge i 1983. Her fløy han først et såkalt fighter lead in program på F-5 ved 336 skvadron, før han ble sendt videre til 332 skvadron for opplæring og utsjekk på F-16.

15. desember 1984 ble han beordret til 334 skvadron i Bodø. Dette var etter eget ønske ettersom han ønsket å komme så midt i begivenhetenes sentrum som mulig. Bodø skuffet ikke. Gjennom de neste syv årene fikk Morten mang et avskåret sovjetisk fly på cv’en. Hans første reelle scramble var 30. juli 1985 da han avskar to sovjetiske Tupolev Tu-16 Badger. Den avskjæringen som han husker best og minnes tilbake til som sin kanskje største enkeltopplevelse fra tiden i Luftforsvaret fant sted 7. juaner 1987.

7. januar 1987 ble Morten, sammen med løytnant Rolf Winje, de to første vestlige flygerne til å møte Sovjetunionens nyeste jagerfly i luften i form av to Shukoi Su-27 Flanker. Flyene ble møtte i internasjonalt luftrom midt på natten langt ute i havet. Morten minnes tilbake til at det var så mørkt at man nesten ikke kan forestille seg det. Da de møtte de sovjetiske flyet gikk han opp på siden av dem og lyste på maskinene med det såkalte identifiseringslyset som F-16 er utstyrt med. De enorme flyene som kom til syne på siden hans i lysstrålen var en stor overraskelse for han, bokstavelig talt. Da han og Winje kom enda litt nærmere de sovjetiske flyene og begynte å lyse inn i cockpiten på det ene, kunne de se at den sovjetiske flygeren tok hånden opp mot ansiktet for å skjerme seg mot det kraftige lyset. Etter dette minnes Morten at han fjernet lysstrålen fra cockpiten på det sovjetiske flyet ettersom han ikke ønsket å blende den sovjetiske flygeren. Totalt lå de norske F-16-jagerne på vingen av de sovjetiske jagerflyene et kvarters tid før de returnerte til Bodø hvor de landet 1 time og 58 minutter etter at de hadde tatt av. Etter landingen og den første brifingen var det litt tvil omkring hvilken flytype de faktisk hadde møtt. Da de to flygerne etter hvert fikk se et bilde av det nye flyet i noe Morten omtaler som ei hemmelig bok, som ingen på skvadronen hadde sett før –var det ikke noen tvil lengre – de hadde blitt de første vestlige flygerne til å møte en Sukhoi Su-27 Flanker i luften.

Morten ble i Bodø frem til plikttjenesten var over. Han søkte seg da til Rygge hvor han ble treningsoffiser. Denne jobben skulle ikke vare lenge, ettersom han nærmest umiddelbart ble beordret til rollen som stasjonenes flytryggingsoffiser.

Morten ble værende i Luftforsvaret på Rygge frem til han i 1996 fikk seg jobb i SAS. På dette tidspunktet hadde han omtrent 2500 flytimer hvorpå 1533.4 timer var i F-16.

Morten Kjellesvig ble intervjuet av Sondre B. Hvam (konservator nmf og ph.d-stipendiat ansatt i Jærmuseet) 8. juni 2020.