Messerschmitt Bf 109 er et tysk jagerfly utviklet på starten av 1930-tallet. Flyet har en lengde på 9 meter, et vingespenn påm 9,9 meter og en topphastighet på 623km/t. Med en samlet produksjon på over 34 000 er Messerschmitt Bf 109 historiens mestproduserte jagerfly. Med sin lille størrelse, store smidighet og gode bevæpning, var flyet et ekstremt vellykket og farlig våpen i hendene på en erfaren pilot. Under andre verdenskrig fant man flyet på alle tyske fronter fra krigens første dag til den siste. For å holde tritt med den raske utviklingen ble flyet kontinuerlig videreutviklet og oppdatert gjennom hele sin operative karriere.

Bruk i Norge
Grunnet den store distansen mellom Tyskland/tyskokkupert område og Norge var ikke Messerschmitt Bf 109 del av den tyske invasjonsstyrken som angrep Norge 9. april 1940. I de påfølgende kampene om Norge var imidlertid Messerschmitt Bf 109 tyskernes mest brukte jagerfly. En posisjon det beholdt gjennom hele den tyske okkupasjonen av Norge. Tyskernes primære jagerflyavdeling i Norge, samt Finland, var Jagdgeschwader 5. Denne avdelingen ble opprettet for å operere i det nordligste Europa. Deres jagerfly ble kjent under tilnavnet ishavsjagerne.

Museets
Museets individ ble fisket opp av en reketråler omkring 28 nautiske mil vest av Sirevåg 15. november 1988. Etter at det var kommet trygt på land ble de medtatte restene fraktet til Flymuseet på Sola. Flyet var opprinnelig bygd som en G1 maskin med trykktast cockpit. Gjennom sin aktive tjeneste ble museets individ gjenoppbygget flere ganger som følge av uhell og krasj. Da maskinen havarerte utenfor norskekysten var flyet i hovedsak bygget som en G2 uten trykksatt cockpit. Flyet var med andre ord blitt en hybridutgave, noe som var meget vanlig under krigen. Restaureringen av flyet har pågått siden det kom til museet.

Foto via Helge O. Sandnes
Foto via Helge O. Sandnes