Knut ble født i 1939 og begynte i Luftforsvaret i 1957 som 17 åring. Han utdannet seg som flytekniker og maskiningeniør før han startet på Luftforsvarets Flyskole som 24 åring. Etter å ha fullført Flyskolen i Norge og Canada, fløy han RF-84F Thunderflash etterfulgt av RF-5A Freedom Fighter ved 717 skvadron på Rygge fra 1966 til 1970. Etter videreutdanning i flyteknikk i England i 1972, ble Knut sendt til USAF Test Pilot School ved Edwards Air Force Base som ligger i ørkenen i California for å utdannes som Experimental Test Pilot. Etter fullført testflygerutdanning i 1973, ble Knut ansatt som testflyger ved Luftforsvarets Forsyningskommando på Kjeller frem til han i 1981 gikk over til Helikopter Service hvor han avsluttet sin flygerkarriere som teknisk sjefsflyger.
Knut Lande var en av de elleve flygerne som stilte opp i forbindelse med museets hjemmeeksamensprosjekt for lærerstudentene fra Universitetet i Stavanger høsten 2019. I etterkant av eksamensprosjekt ble Knut intervjuet av Marie Smith-Solbakken (professor i historie ved Universitetet i Stavanger), Else Tungland (forfatter og frilansforsker) og Anne Katrine Branderud (mastergradsstudent i historie og historiedidaktikk ved Universitet i Stavanger) 27. august 2019
Knut Lande som ferdig utdannet flyskrogtekniker fra Flyvåpnets Tekniske Skole på Kjevik i 1959. Foto via Knut Lande
Knut Lande sitter i cockpit på Saab Safir UA-P etter sin første soloflyging 19. november 1964. Foto via Knut Lande
Knut Lande opplever den tradisjonsrike dåpen etter sin første soloflygning. Foto via Knut Lande
Knut Lande er klar til tokt med RF-84F Thunderflash AZ-H fra Bodø. Bildet er tatt våren 1969 på rekognoseringsberedskap på Bodø. Foto via Knut Lande
Knut Lande i cockpit på en RF-84F Thunderflash på et rekognoseringsoppdrag over Helgeland sommeren 1969. Foto Knut Lande
Knut Lande tester trykkdrakt opp til 100 000 fot i lavtrykkskammer. På testflygningene ved Experimental Test Pilot School ved Edwards AFB kom han opp i 77 000 fots høyde med Starfighteren. Den gule beholderen er en transportabel oksygen- og ventilasjonsbeholder. Før trykktesten i kammeret satt han å pustet rent oksygen i en halv time for å tilføre blodet rikelig med oksygen og venne kroppen til å puste rent oksygen. Under drakten hadde flygerene kun et sett med flyundertøy av bomull. Det ble ganske varmt i drakten og det var nødvendig med god temperert ventilasjon. Foto via Knut Lande
Knut Lande etter å ha testflydd en CF-104 Starfighter på Kjeller. Foto via Knut Lande