Maritimt patruljefly flyger og instruktør på 718 skvadron Flyskolen på 1960-tallet
Ivar Erling Hongseth ble født i januar 1939. Han vokste opp i Stjørdal, et steinkast unna Værnes. Dette kom til å prege hans senere yrkesvalg. I sin ungdom lot han seg fascinere av å nærmest til daglig observere flyene fra Flyskolen, og Vampire-jagerne fra 337 skvadron. Som ungdom ble han aktiv i Værens flyklubb, og han ble dratt mer og mer inn i flymiljøet. Nærheten til det militære og sivile flymiljøet på Værnes, førte til at mange ungdommer fra Stjørdal søkte på Flyskolen. Det gjorde likevel ikke Ivar. I hvert fall ikke i første omgang.
I 1957 fikk Ivar ansettelse som meteorologassistent ved værtjenesten på Værnes. Senere på året søkte han seg over til Luftfartsverket. Frem til 1961 tjenestegjorde han som flygelederassistent ved tårnet og kontrollsentralen til Trondheim lufthavn – likeså Ørland flystasjon. Planen var egentlig å utdanne seg til flyveleder i Storbritannia, men studieplass lot vente på seg. Sjefen for Flyskolen på Værnes hintet om at Ivar ikke burde starte som flyveleder, men heller starte på Flyskolen. På dette tidspunktet hadde Ivar privat flysertifikat og utsjekk på Fairchild Cornell. Han hadde også vært formann i flyklubben på Værnes en periode. Ivar hoppet dermed på ideen og søkte seg til Flyskolen. Han ble kalt inn til opptaksprøver inn i januar 1961.
Etter opptaksprøver og påfølgende uttaksflygning, ble Ivar sendt videre til Canada. Første stopp var Centralia hvor han gjennomførte språkskole og noen timer på Chipmunck. Han fløy deretter Harvard fra Penhold og T-33 fra Gimli. I januar 1963 fikk Ivar vignen. Han ble deretter sendt til Chatham for å gjennomføre Low level navigation and bombing school med F-86 Sabre. Etter et halvt år på Chatham, ble han sendt hjem igjen til Norge i juli 1963. Hjemkomsten til Norge ble i starten oppfattet som en stor nedtur. Luftforsvaret hadde akkurat tatt i bruk Albatross og hadde derfor stort behov for flygere på de maritime patruljeflyene. Samtlige flygere som kom fra Canada på denne tiden, ble derfor plassert på Albatross.
Siste halvår 1963 og de første månedene i 1964 tilbrakte Ivar på 330 skvadron i Sola sjø for opplæring og utsjekk på Albatross. Han ble deretter beordret til 333 skvadron på Andøya. Herifra fløy han operative oppdrag med Albatross over Barentshavet og Norskehavet. Skuffelsen over å bli beordret til 333 skvadron for å fly Albatross fra Andøya forsvant raskt. Ivar ser i dag tilbake på en meget interessant og spennende tjeneste som han er godt fornøyd med.
Etter to og et halvt år på 333 skvadron ble Ivar beordret til Sola. Her fløy han som instruktør på 718 skvadron som fremdeles var oppsatt med T-33 T-bird. Ivar understreker at han syns det var veldig kjekt å få fly jagerfly igjen. Etter halvannet år på 718 skvadronen søkte hans seg til Flyskolen på Værnes som instruktør. Siden T-33’n skulle fases ut og plikttjenesten var ved veis ende, virket dette som en god ide i påvente av en sivil flygerjobb. I september 1968 ble Ivar ansatt som flyger i Braathens SAFE. Etter at han startet som sivilflyger, fullførte han realartium som privatist i Oslo etterfulgt av Ex.Phil. ved Universitetet i Oslo.
Ivar Erling Hongseth ble intervjuet av Sondre B. Hvam (konservator nmf og ph.d-kandidat ansatt i Jærmuseet) 4. september 2020.