Generalløytnant (p) Ingar Tore Narvhus ble født i Oslo i 1927, men flyttet relativt tidlig til Notodden hvor han tilbrakte mesteparten av barndommen. Faren hans ble tidlig involvert i det lokale motstandsarbeidet. Dette førte til at familien mot årsslutt 1943 flyktet til Sverige for å unngå den pågående opprullingen. Her var Ingar Tore elev ved Det norske gymnas i Uppsala samtidig som han ble innrullert i de norske polititropene til tross for sin unge alder.
Etter at han fikk Artium våren 1946, var planen å starte studier på NTH. Tilfeldighetene førte likevel til at han søkte seg til Flyskolen. Ingar Tore bestod opptaksprøvene og ble deretter utdannet som navigatør / telegrafist. Etter fullført utdanning ble han stasjonert i 334 skvadron som på denne tiden var oppsatt med de Havilland Mosquito. Kun et år senere startet han på Luftkrigsskolens aller første kull. Etter at han fikk en tidlig uteksaminering fra Luftkrigsskolen i januar 1951 på grunn av stridighetene i Korea, var det tilbake til 334 skvadron som framdels fløy Mosquito. Før to måneder var gått ble avdelingens Mosquito satt på bakken for godt på bakgrunn av det andre fatale havari med flytypen på kort tid. Flyene begynte rett og slett å gå i oppløsning i luften.
Dette førte til at Ingar Tore mai samme år ble sendt til USA for utdanning som jagerflyger. Her gjennomførte han den elementære treningen med T-6 på Perrin AFB og den avanserte treningen med P-80 Shooting Star på Williams AFB. Sommeren 1952 returnerte han tilbake til Norge som ferdigutdannet jagerflyger. Han ble stasjonert ved 331 skvadron som på denne tiden var i ferd med å ta i bruk F-84G fra Sola. På midten av 1950-tallet ble han overført til 718 skvadron hvor han fløy som instruktør på T-33 et halvt års tid før veien gikk videre til 337 skvadron som var i ferd med å ta i bruk F-86K på Gardermoen. Etter kort tid i 337 skvadron ble han i 1956 utnevnt til skvadronssjef for den nyopprettede 339 skvadron som også fikk sitt tilhold på Gardermoen.
Etter tre år som skvadronssjef på 339 skvadron gikk veien videre til stabsskole i 1960. Påfølgende år gikk veien videre til operasjonsstaben i Luftforsvarets overkommando hvor han ble medlem av den første langtidsplanleggingsgruppe i Luftforsvaret. I forbindelse med arbeidet med forsvarets langtidsplan ble han i 1961 invitert til Frankrike hvor han fikk prøvefly Dassault Mirage III. Da han på sin andre av tre turer i enseteren passerte mach 2, ble han antageligvis den første nordmannen til å fly to ganger lydens hastighet.
Etter fire år i staben ble han sjef for operasjonsgruppen i Bodø fra 1964 til 1967. Deretter var han i NATO-staben på Kolsås frem til han i 1970 ble beordret til jagerflykontoret ved Forsvarets Overkommando hvor han blant annet var lufttjenesteinspektør frem til 1973. Veien gikk så videre til SHAPE i Belgia. Etter to år ble han beordret tilbake til Norge som stasjonssjef på Andøya etterfulgt av jobben som stasjonssjef på Bodø. Deretter var han stabssjef for Forsvarskommando Nord-Norge en liten periode før han ble Luftkommandør for Nord-Norge fra 1977 til 1978. Deretter var han generalinspektør i Luftforsvaret fra 1978 til 1981, Deputy Commander i AFNORTH fra 1981 til 1984 og til slutt forsvarsattache i Østerrike og Jugoslavia, og norsk representant ved nedrustningsforhandlingene i Wien før han gikk av med pensjon som generalløytnant i 1987 etter 40 års tjeneste.
Ingar Tore Narvhus ble intervjuet av Sondre B. Hvam (konservator nmf og ph.d-stipendiat ansatt i Jærmuseet) 5. mars 2020.