Fokker F27 Friendship

Fokker F27 Friendship er et nederlandsk passasjerfly til kort- og mellomdistanseruter. Flyet som har en lengde på 23,6 meter og vingespenn på 29 meter fløyet fløy første gang i november 1955. Flyet hadde kapasitet til 44 passasjerer, var utstyrt med trykkabin og moderne turbopropmotorer som gav det en toppfart på 510km/t. Maskinen kom i ordinær rutedrift fra 1958. Grunnet sine nyvinninger, driftssikkerhet og robusthet ble flyet raskt populært både blant flyselskapene og det reisende publikum. Med dette ble flyet produsert i 30 år. Det ble tatt i bruk til både militære og kommersielle formål over hele verden.

Norsk bruk
I 1958 startet Braathens SAFE en radikal fornying av sin flyflåte. Til erstatning for de små Heron flyene kom Fokker F27 Friendship, et fly med nesten tredobbel passasjerkapasitet sammenlignet med sin forgjenger. Dette var dessuten et splitter nytt og toppmoderne fly. Da Braathens fikk levert sin første Friendship i desember 1958 var de kun slått av irske Aer Lingus om å bli flyets første bruker. Med dette opparbeidet Braathens tekniske hovedbase på Sola seg hurtig ekspertise på flytypen. Da flere og flere europeiske flyselskap tok typen i bruk, kjøpte flere av disse servicetjenester og vedlikehold av sine egne fly fra Braathens tekniske avdeling på Sola.

I Braathens tjeneste ble Friendshipen selve symbolet på luftbussen. Mer enn noe annet rutefly åpnet maskinen for en rask utvikling av norsk innenrikstrafikk. F27 var i ordinær tjeneste i Braathens i 17 år, frem til 31. mai 1976. I løpet av sine år i Braathens tjeneste fraktet flyene mer enn 4 millioner passasjerer og fløy tilsammen 168 000 timer. Selskapet anskaffet til sammen åtte fly av typen.

Museets fly
Museets Friendship ble kjøpt av Braathens SAFE i oktober 1966. Flyet har konstruksjonsnummer 10298. I april 1976 gikk flyet videre til Braathens datterselskap, Busy Bee. Her var flyet i drift frem til 1993. Ved selskapets konkurs ble flyet malt i Braathens fargeskjema fra 1960-tallet og overrakt Flyhistorisk Museum Sola som gave i juni 1993.

 

Fotosamlingen til Flyhistorisk Museum Sola, Jærmuseet
Fotosamlingen til Flyhistorisk Museum Sola, Jærmuseet