Finn Erik Andersen ble født 22. september 1933. Han vokste opp på Nordstrand i Oslo og fikk etter hvert en glødende flyinteresse. Etter å ha sikret seg Artium fra reallinjen søkte han seg til Flyskolen hvor han kom inn på Flykull F II / 1952. Etter å ha bestått alle testene og uttaksflygningen som foregikk på Fornebu med Fairchild PT-19 Cornell, gikk turen videre til USA i 1953. Her ble Finn Erik utdannet til jagerflyger på flybasene Hondo, Webb og Laughlin på flytypene PA-18, T-6 G, T-28 og T-33. Fra utklippsbok first squadron Hondo AFB ser det ut som Finn Erik lærte raskt da den konstaterer: «Seemed like FE ‘the smile. Andersen was always Section Marcher when LT Pole was around, but he is the lad that soloed the ‘Six’ when most of us still trying to figure the gear handle from the prop control». Kallenavnet «smiley» kom nok av Finn Eriks rolige og stillferdige personlighet, og at han ofte hadde et smil på lur. Etter at flyskolen som sådan var gjennomført, fulgte våpenskole på Luke med F-84E.
Etter hjemkomsten til Norge fløy Finn Erik F-84G Thunderjet ved 331 skvadron på Sola Hovedflystasjon et års tid. Han var deretter instruktør ved Luftforsvarets Flygerskole fem måneder i 1955, før han startet på Luftkrigsskolen som del av Kull 6 senere det samme året. Han ble ferdig med Luftkrigsskolen i 1957. Han vendte så tilbake til Sola Hovedflystasjon som flyger i 717 skvadron som var oppsatt med rekognoseringsjagerne RF-84F Thunderflash.
Ettersom 717 skvadron var den eneste rekognoseringsskvadronen i Luftforsvaret, opererte avdelingen i stor grad over hele landet. Fly fra skvadronene hadde mer eller mindre kontinuerlig beredskapstjeneste fra fremskutte lokasjoner i Nord-Norge for å følge med på den sovjetiske aktiviteten langs Norges grense mot Sovjetunionen i Finnmark og kystområdene langs Kolahalvøya. 717 skvadron deltok også rett som det var i internasjonale fotorekognoseringskonkurranser. NATOs årlige fotorekognoseringskonkurranser hadde stor prestisje og Finn Erik var en av skvadronens fire flygere som deltok i 1959 og 1960. I 1960 var Finn Erik en av skvadronens mest erfarne fotorekognoseringsflygere, kaptein og sjef for skvadronenes A-ving. På dette tidspunktet hadde han opparbeidet seg 1360 timer på jetfly hvor mer enn 900 timer var på RF-84F.
I forbindelse med trening til fotorekognoseringskonkurransen Airnorth Recce Competition i 1960 krasjet Finn Erik med fatalt utfall i Skrimfjella ved Kongsberg 1. august 1960. Finn Erik som kun var 27 år da han omkom etterlot seg kone og en sønn på fem måneder. Gjennom sistnevnte har museet fått en omfattende fotosamling, loggbøker og flykullbøker som dokumenterer Finn Eriks militærkarriere. Vi setter stor pris på at Pål Roger Overland har gitt oss tilgang til faren sin historie og minnemateriale etter han.