I 1946 gjennomførte Convair CV-110 sin første flyvning. Convair CV-110 var prototypen for det som raskt skulle bli en meget suksessfull flyserie fra den amerikanske flyprodusenten Convair. Convair CV-440 Metropolitan er den siste stjernemotordrevne versjonen i serien. Flyet er 22,8 meter langt, har et vingespenn på 28 meter og en toppfart på 480km/t. Maskinen ble hovedsakelig brukt på kort- og mellomdistanseflyvninger i Europa av velkjente selskaper som Lufthansa, KLM og SAS.
Norsk bruk
23. mars 1956 mottok SAS sitt første av i alt 20 fly. 11. mai påfølgende år gjennomførte SAS sin første passasjerflygning med flytypen. Tre dager senere ble Metropolitan satt inn i regulær rutetrafikk på ruten Oslo-Stockholm. Dette var starten på et 20 år langt forhold mellom SAS og Metropolitan. Fornebu ble den tekniske basen for SAS sin convairflåte. SAS påtok seg også service på flytypen for utenlandske flyselskap som Linjeflyg og Swissair. Jettalderens inntog førte til at SAS startet utfasingen av typen alt i 1963. Det skulle endog ta 12 år før selskapets siste maskin ble tatt ut av ordinær drift.
Museets fly
Museets fly har byggnummer 357 og ble levert SAS i august 1957. Flyet ble innredet i Oslo med en spesialinnredning bestående av 56 seter. Convair leverte flyene med 44 eller 52 seter. I 1975 ble flyet solgt til Nor-Fly Charter. Tidlig på 1980-tallet utfaset Nor-Fly sine to CV-440 til fordel for en nyere utgave med turboprop-motorer.
Da flyet ble lagt ut til salg ble Norsk Metropolitan Klubb etablert av en gruppe flyentusiaster fra Sola. I 1984 ble flyet så kjøpt for kr. 500 000,-. De kommende årene var gruppen meget aktiv med besøk og flyoppvisninger på flystevner over hele Europa. I 1987 satte vedlikeholdskostnader og regelendringer en brå slutt på aktiviteten. I 1991 ble flyet gitt som gave til Flyhistorisk Museum Sola.