Bell UH-1 Iroquois, bedre kjent under sitt kallenavn «Huey», er et amerikansk militærhelikopter utviklet på midten av 1950-tallet. Helikopteret som har en lengde på 12,1 meter og topphastighet med 247 km/t var opprinnelig utviklet med tanke på ambulanse- og transportoppdrag. Det viste seg imidlrtid raskt at maskinen var eksepsjonelt allsidig og tilpasningsdyktig. Med dette ble helikopteret tatt i brukt til alt mellom himmel og jord, bokstavelig talt. Gjennom sin viktige rolle i Vietnamkrigen er helikoptret blitt udødeliggjort for ettertiden. Hele 7000 av de 16 000 produserte helikoptrene deltok i krigen. Her ble de brukt i alle tenkelige roller.
Norsk bruk
De første av i alt 37 Bell UH-1 «Huey» i det norske Luftforsvaret ble gitt Norge gjennom det amerikanske våpenhjelp-programmet sommeren 1963. Maskinene ble tatt i bruk av 339 skvadron med base på Bardufoss. Helikoptrenes fremste oppgave var direktestøtte til Hæren. Utover rekognosering, transport av personell og utstyr bestod skvadronenes hverdag hovedsakelig av ambulanse- og redningsoppdrag. Etter hvert fikk også 719 skvadron på Bodø og 720 skvadron på Gardermoen Bell UH-1. 720 skvadron ble etter en stund delt inn i fire vinger, fordelt på Rygge, Sola og Ørland, i tillegg til Gardermoen. Fra 1978 deltok dessuten et detasjement på fire Bell UH-1 i FN-operasjonen i Sør-Libanon. Her ble de norske helikoptrene regelmessig beskutt. Det var ikke uvanlig at de hvitmalte FN-maskinene landet etter endt oppdrag med flere kulehull. I 1991 ble omsider de norske «Huey’ene» pensjonert. Helikoptrene som ble gitt av amerikanerne gjennom våpenhjelpprogrammet, ble gitt tilbake til USA. De øvrige maskinene ble hugget opp, plassert på ulike museum og plassert som portvakter på militærbaser.
Museets helikopter
Museets «Huey» ankom Norge i 1970. Helikopteret var en del av 720 skvadrons detasjement på Rygge. Her hadde maskinen fast base frem til det ble utfaset i 1988. Etter utfasingen ble maskinene tildelt hæren og plassert i Vatneleiren i Sandnes. Her ble det brukt for å trene soldater i evakuering og syketransport ved hjelp av helikopter. Etter hvert gikk veien videre til Flyhistorisk Museum Sola, hvor maskinen står utstilt i dag.