Arne Thorvaldsens begivenhetsrike karriere

I starten av november i fjor ble museet kontaktet av Elisabeth Michaelsen. Hun kunne fortelle at hun var datter av jagerflygeren Arne Thorvaldsen og at hun hadde noen uniformer etter faren sin som hun kunne tenke seg å gi museet, om vi var interessert i dem. Selvfølgelig var vi interessert i dem! Et møte ble avtalt for å ta en nærmere titt på uniformene og for å bli litt bedre kjent med mannen bak uniformene. Vi sier jo aldri nei til en fly- og luftfartsrelatert samtale, spesielt ikke med personer med personlig kjennskap til temaet. Møtet med Elisabeth to uker senere skulle vise seg å gi uante resultater!

Da Elisabeth ankom museet i midten av november viste det seg at det var snakk om tre flotte og velholdte uniformer i form av en arbeidsuniform, en paradeuniform og en gallauniform. Dette var i seg selv en flott gave å gi til museet, men det som var vel så spennende som uniformene var historien bak uniformene i form av mannen som hadde benyttet dem. Og til å hjelpe seg med å fortelle historien om sin far, hadde Elisabeth med seg ei minnebok fra flyskolen i USA og to fotoalbum etter han.

Arne Thorvaldsen ble født i Stavanger 8. september 1930. Etter fullført artium søkte han seg til Luftforsvarets flygerskole og kom inn til opptaksprøvene! Mandag 14. august 1950 kl. 09:00 møtte han opp på Fornebu for å ta fatt på opptaksprøvene. Gjennom de neste tre månedene gjennomførte han en rekke tester og flygninger med Fairchild PT-19 Cornell før han ved årsslutt ble tatt ut som elev på det første norske flyskolekullet som skulle gjennomføre hele utdannelsen sin i USA.

Mot årsslutt 1950 ankom Arne sammen med drøye 50 andre håpefulle flyelever fra Norge Connally Air Force Base ved Waco i Texas. Her fikk de sin elementære flytrening før de ble overført til Williams Air Force Base ved Chandler i Arizona for å gjennomføre viderekommende utdanning. Etter et drøyt år i USA fikk 43 nordmenn vingen sin på Williams Air Force Base 15. desember 1951 etter at hver av dem hadde fullført 270 flytimer hvorpå 60 – 70 timer hadde vært på jetflyet Lockheed F-80 Shooting Star. Med dette var Arne blant de første nordmenn som gjennomførte hele flygerutdanningen i USA.

Etter hjemkomst til Norge tjenestegjorde han først som flyger i 334 skvadron på Sola hvor han fløy Republic F-84G Thunderjet. Etter noen år ved 334 skvadron gjennomførte Arne Luftforsvarets krigsskole, før han i 1957 igjen ble stasjonert ved 334 skvadron som i mellomtiden hadde blitt forflyttet fra Sola til Bodø. Påfølgende år konverterte skvadronen og Arne til North American F-86F Sabre. Etter hvert ble Arne nestkommanderende i 334 skvadron. På starten av 1960-tallet ble han overført til 336 skvadron på Rygge som skvadronssjef. Her ble Arne, som nå var blitt major, 22. juni 1964 første nordmann til å prøvefly Northrop F-5 Freedom Fighter. To år senere ble 336 skvadron første norske skvadron oppsatt med denne flytypen. Arne gjennomførte siden stabsskole, ble gruppesjef på Bardufoss, var med på Tac Eval teamet, før han de siste årene av sin aktive tjeneste var ved Forsvarskommando Sør-Norge ved Jåttanuten.

Hvem skulle tro at det lå en slik historie bak de tre uniformene vi intetanende ble tilbudt som gave til museet. Og ikke nok med det. Da Elisabeth forlot museet denne ettermiddagen hadde hun også etterlatt oss de to albumene og minneboken fra flyskolen. For disse skulle museet få låne for reprofotografering. Elisabeth fortalte videre at hun hadde et større antall bilder fra faren igjen hjemme, samt fotoalbum og ringpermer med ulikt materiale som nok kunne være av interesse for museet. Dette kunne hun selvsagt ta med til oss når hun kom tilbake for å hente materialet vi hadde fått låne for reprofotografering.  Som sagt så gjort. Etter noen uker møttes vi igjen. Gav tilbake det lånte materiale og mottok en rekke nye bilder, et fotoalbum fra Arnes tid ved krigsskole og en ringperm med mye interessant informasjon.

Og til slutt kan vi også nevne at historien ikke slutter med Arne Thorvaldsen, eller kanskje vi heller skal kalle han Arne senior, for å ikke forveksle han med sønnen hans som også heter Arne Thorvaldsen. Som far er også sønnen flyger. I dag er han flyger i SAS. På slutten av 1970-tallet / starten av 1980-tallet var han flyger i 334 skvadron hvor han fløy den beryktet Lockheed F-104 Starfighter fra Bodø før han konverterte til Lockheed-Martin F-16 Fighting Falcon. Elisabeth fortalte videre at broren hennes hadde fått flere priser på bakgrunn av blinkskudd han hadde tatt av sovjetiske fly og båter på avskjæringsoppdrag utenfor norskekysten og at han sikkert hadde syntes det var kjekt om vi tok kontakt med han. Vi lot oss ikke be to ganger og tok umiddelbart kontakt. Dette resulterte i en meget hyggelig og interessant telefonsamtale. Noen dager senere fikk vi en større bildeforsendelse som dere ser et lite utvalg fra nedunder.

Dette er bare en liten smakebit fra Arnes utrolig spennende og innholdsrike karriere med luft under vingene. På sikt planlegger vi å skrive en artikkel som tar for seg hans historie i større bredde og dybde enn det denne omtalen har gitt rom for. Og hva blir vel mer naturlig enn å publisere artikkelen i Flyhistorie: Norsk Luftfartshistorisk Magasin!

Vi ønsker med dette å gi en stor takk til Elisabeth Michaelsen, Eva Larholt og Arne Thorvaldsen jr. for gavene de har gitt museet og for at de har gitt oss mulighet til å ivareta denne historien og det flotte kildematerialet etter deres far.