Skular og barnehagar

Grunnskolen besøke Flyhistorisk Museum Sola gratis.

I mai hver år gjennomfører Flyhistorisk Museum Sola undervisningsopplegget «Leik med luft». Gjennom en rekke praktiske eksperimenter får elevene innblikk i luftens magiske verden. Hva er luft, hvordan kan et fly lette, og hva er det som gjør at det holder seg i luften? «Leik med luft» er primært rettet mot 3. – 5. klasse.

For bestilling, kontakt Eirik Gurandsrud, telefon 952 26 689 / eirik.gurandsrud@jaermuseet.no

Undervisningstilbudet for grunnskole er gratis.

Barnehager og videregående skole betaler kr 30,- per person, samt kr 300,- per undervisningstime. Lærere går gratis. Grunnet plasshensyn, tar vi ikke imot grupper på mer enn 30 elever.

Torpedoverkstedet

Torpedoverkstedet ligger like ved Flyhistorisk Museum. Det ble bygd av den tyske okkupasjonsmakten under andre verdenskrig, og fungerte på den tiden som et torpedoverksted for de tyske sjøflyene som opererte fra Sola Sjø innerst i Sømmevågen. Nå er Torpedoverkstedet utstillingslokale, og vi tilbyr undervisningsopplegg for ungdomsskole og videregående.

Utstillinga her tar for seg forskjellige deler av krigen gjennom personhistorier. Åtte personer med tilknytning til Rogaland er presentert gjennom monologer, bilder, tekst og gjenstander.

Her kan elevene få:

• Se ein introfilm om andre verdskrig
  • Oppleve utstillingen, blant annet med utdelte audioguider
  • Diskusjon og refleksjon knytt til tema og personhistorier i utstillingen

Fra fagfornyingen:

Samfunnsfag, etter 10. trinn:

• Drøfte korleis framstillinger av fortida, hendelser og grupper har påvirket og påvirker holdningene og handlingene til folk
  • Gjøre greie for årsaker til og konsekvenser av sentrale historiske og nåtidige konflikter og reflektere over om endringer av noen føresetnader kunne ha hindra konfliktene
  • gjere greie for årsaker til og konsekvenser av terrorhandlinger og folkemord, som holocaust, og reflektere over hvordan ekstreme holdninger og ekstreme handlinger kan forebygges

Trinn: ungdomsskule og vidaregående

Varighet: 1 time

Kan bestilles: alle ukedager gjennom hele året.

Pris: Gratis for grunnskole. Videregående betaler kr. 30 per elev, og kr. 300 for opplegget.

Send bestilling til eirik.gurandsrud@jaermuseet.no