Introduksjon til micro:bit

Hva er en micro:bit? Hva er en mikrokontroller? Hva er blokk-programmering? Kan alle lære å kode selvom de ikke kan det fra før? (Svaret på det siste er: JA!)

 

 

Kort om opplegget

  • Dette er et undervisningsopplegg med HØY elevaktivitet!
  • I den første delen av opplegget vil vi gå gjennom hvordan man programmerer en micro:bit.
  • Litt etter hvert får elevene nye utfordringer og til sist får de lov til å programmere micro:bit fritt

Kompetansemål

  • Matematikk
    • tal og algebra
      • bruke tal og variablar i utforsking, eksperimentering og praktisk og teoretisk problemløysing og i prosjekt med teknologi og design
  • Naturfag
    • Teknologi og design
      • beskrive et elektronisk kommunikasjonssystem, forklare hvordan informasjon overføres fra avsender til mottaker, og gjøre rede for positive og negative konsekvenser
  • Valgfag i programmering
    • bruke grunnleggende prinsipper i programmering, slik som løkker, tester, variabler, funksjoner og enkel brukerinteraksjon
    • utvikle og feilsøke programmer som løser definerte problemer, inkludert realfaglige problemstillinger og kontrollering eller simulering av fysiske objekter
  • Valgfag Teknologi i praksis
    • undersøkje teknologiske produkt og dei vala som er gjorde med omsyn til bruk, tekniske løysingar, funksjonalitet og design

 

Forarbeid/etterarbeid

Det er bra om elevene har opprettet en micro:bit-bruker på: https://makecode.microbit.org/#

Det er også fint om de har blitt kjent/har lekt seg litt rundt på siden.

Vi anbefaler at lærere har deltatt på lærerkurset i micro:bit – da vil de kunne låne et klassesett med micro:bits (15 stk) med hjem etter undervisningen i ca. 14 dager.

Klasse/trinn: 8.-10. trinn

Tidsrom: Uke 3 – 50

Pris: Gratis

Varighet: 1 time 

Praktiske opplysninger:

  • Elevene jobber i grupper på 2.
  • Elevene kan fritt utforske Vitenfabrikken etter opplegget.

Send forespørsel